タイトル
2022 年度 第1学期
全学共通科目/英語科目/教養教育科目 昼間
日英区分: 英語
口腔内科学
Periodontal/Oral Medicine
 
講義番号 科目区分 学期
919037 教養教育科目 第1学期
ナンバリングコード 教室
NDGI0LAFZ4002N 臨床講義室
必修・選択の別
選択必修
単位数 曜日・時限
1 木3〜4
担当教員(ローマ字表記)
髙柴 正悟 [TAKASHIBA Shogo], 山本 直史 [YAMAMOTO Tadashi], 大森 一弘 [OMORI Kazuhiro], 信田 有希 [SHINODA Yuki], 平井 公人 [HIRAI Kimito]
持続可能な開発目標(SDGs)
  • すべての人に健康と福祉を
  • 住み続けられるまちづくりを
対象学生
全(歯を除く)
All Faculties(Expect for Dental School)
他学部学生の履修の可否
対象学生の項目を参照
連絡先
電話番号 086-235-6675
Eメールアドレス stakashi@okayama-u.ac.jp
Phone: 086-235-6675
Email: stakashi@okayama-u.ac.jp
オフィスアワー
月曜日8:00~9:00,火曜日17:00~18:00,木曜日8:00~9:00(いずれも,岡山大学病院 中央診療棟4F 歯周病態学分野)
なお,変更がしばしばありますので,事前にe-mailで連絡があると助かります! (本学の公用mail addressを使用して下さい。さもないと迷惑メールとして分類されて対応出来ないことがあります。)
Monday 8: 00-9: 00, Tuesday 17: 00-18: 00, Thursday 8: 00-9: 00 (Okayama University Hospital, Central Clinic, 4th floor, Dept. of Periodontal Science)
Since schedule is subject to change, it would be helpful if you contact me by e-mail in advance! (Please use the official mail address of our university. Otherwise, it may be classified as junk mail and I may not be able to respond.)
学部・研究科独自の項目
関連しない
Not relevant
使用言語
学生により日本語又は英語
授業の概要
以下を一般教養の範囲で
 ・口腔科学と全身の科学との関係を,主に感染症,慢性炎症,および免疫疾患の観点から概説する。
 ・「口腔内科」の発展的・学際的な考え方を理解させるとともに“個体医療”の概念を教示する。
This is originally for the undergraduate students at Dental School.
This lecture reviews the relationship of periodontal medicine and whole body science, especially infectious disease, chronic inflammation and immune disease. We also teach the concept of periodontal medicine as individual medicine.
学習目的
健康長寿社会の達成のため,個人レベルから集団レベルで必要なものを考察し実行する自立した個人を形成すること
To form an independent individual who considers and implements what is needed from the individual level to the group level in order to achieve a healthy and long-lived society.
到達目標
以下を一般教養の範囲で
 一般目標(GIO): 種々の疾患は個体毎に異なる病態を持つことを診断して治療・管理を行う,すなわち,,“個体医療”の概念に基づいて治療を実践するために,口腔科学と全身の科学との関係 を,主に感染症,慢性炎症,および免疫疾患の観点から捉え,「口腔内科」の発展的・学際 的な考え方を理解する。
The following is within the scope of general education;
General Instructional Objective (GIO):
We ask for students to acquire clinical knowledge of periodontal medicine. Students need to learn and understand the assosciation of periodontal medicine and systemic diseases on the interdisciplinary basis of pathophysiology for infectious disease, chronic inflammation and immune disease.
授業計画
注意:
1. COVID-19対策のため,非常勤講師による講義を含めて,オンラインでのライブ講義です。(なお,オンデマンド受講も可能)
2. 鹿田キャンパス時限の3-4限(11:00〜12:00, 12:50〜13:50)です。
3. 歯学部独自時間割のため,実際は4/7(木)から開始されます。第1回目〜第4回目は,オンデマンドで受講しましょう。
4. Teamsは,歯学部専門科目受講生と一緒となります。
5. 特別講義のために予定が変更する可能性が高いので,事前にmoodleでも確認すること。

1回目  4月 7日(鹿田 3-4限;11:00〜12:00, 12:50〜13:50)
口腔内科学の概説
歯周内科学の概説
口腔科学から隣接科学への貢献と影響 / 高柴教授
★ 小テスト(moodle)

2回目  4月14日(鹿田 3-4限;11:00〜12:00, 12:50〜13:50)
全身疾患の口腔への影響・口腔疾患の全身への影響
これからの歯科医療が目指すべき方向性 / 山本准教授
★ 小テスト(moodle)

3回目  4月21日(鹿田 3-4限;11:00〜12:00, 12:50〜13:50)
全身疾患の口腔への影響・口腔疾患の全身への影響
病院内の歯科・易感染宿主や有病者との関わり / 伊東助教
★ 小テスト(moodle)

4回目  4月28日(鹿田 4限;12:50〜13:50)
全身疾患の口腔への影響・口腔疾患の全身への影響
糖尿病外来 / 大森講師
★ 小テスト(moodle)

5回目  5月12日(鹿田 4限;12:50〜13:50)
全身疾患の口腔への影響・口腔疾患の全身への影響
院内連携と地域連携での口腔科 / 平井助教
★ 小テスト(moodle)

6回目  5月19日(鹿田 1-4限;08:40〜12:00, 12:50〜13:50)
特別Online講義 非常勤講師,高柴教授
 栗原英見 名誉教授(広島大)
 吉村篤利 教授(長崎大)
 佐藤 聡 教授(日歯大新潟)
 (講義テーマは,後日に掲載します。)
★ 小テスト(moodle)

7回目  5月26日(鹿田 4限;12:50〜13:50)
全身疾患の口腔への影響・口腔疾患の全身への影響
妊婦外来 / 大森講師
★ 小テスト(moodle)

8回目  6月2日
口腔内科学:最終試験(予備)
「口腔内科学」をまとめる / 高柴教授
★毎回のレポートを期限内に提出している学生は,この最終試験を免除します。
この試験を受験する必要がある学生は,自発的に1週間前までに高柴までe-maiで連絡すること。
Attention:
1. Due to the COVID-19 pandemic, live online lectures, including lectures by part-time lecturers will be provided. (On-demand lectures are also available.)
2. 3rd and 4th period (11:00-12:00, 12:50-13:50) of the Shikata Campus timetable.
3. This is the original timetable of the Dental School and will actually start on Thursday, April 7. You should take the first four lectures on demand.
4. Teams will be the same as those of the students of the Dental School.
5. There is a high possibility that the schedule will change due to the special lecture, thus please check the moodle in advance.

1st April 7 (Shitaka = 3rd - 4th period; 11:00-12:00, 12:50-13:50)
General Outline of Oral Science (Oral Medicine / Periodontal Medicine)
Contribution and influence from oral science to adjacent science
Professor Takashiba
> Short test

2nd April 14 (Shitaka = 3rd - 4th period; 11:00-12:00, 12:50-13:50)
Effects of Systemic Illness on; 11:00-12:00, 12:50-13:50 Mouth & Influence of Oral Diseases on Whole Body
Directions to be aimed for future dental care
Associate Prof. Yamamoto
> Short test

3rd April 21 (Shitaka = 3rd - 4th period; 11:00-12:00, 12:50-13:50)
Effects of Systemic Illness on Mouth & Influence of Oral Diseases on Whole Body
Relationship with dental / compromised hosts and diseased persons in hospital
Assistant Prof. Ito-Shinoda
> Short test

4th April 28 (Shitaka = 4th period; 12:50-13:50)
Effects of Systemic Illness on Mouth & Influence of Oral Diseases on Whole Body
Diabetes outpatient
Senior Assistant Prof. Omori
> Short test

5th May 12 (Shitaka = 4th period; 12:50-13:50)
Effects of Systemic Illness on Mouth & Influence of Oral Diseases on Whole Body
Oral medicine in the hospital cooperation and regional collaboration
Assistant Professor Hirai
> Short test

6th May 19 (Shitaka = 1st - 4th period; 08:40-12:00, 12:50-13:50)
Special online lectures; Part-time Lecturers, Professor Takashiba
> Emeritus Prof. Kurihara (Hiroshima University)
> Prof. Yoshimura (Nagasaki Dental University)
> Prof. Sato (Nippon Dental University at Niigata)
Lecture tiles: TBD
> Short test

7th May 26 (Shitaka = 4th period; 12:50-13:50)
Effects of Systemic Illness on Mouth & Influence of Oral Diseases on Whole Body
Maternity outpatient
Senior Assistant Prof. Omori
> Short test

8th June 2
Final Exam (Reserve)
Summarize "Periodontal/Oral Medicine"
Professor Takashiba
>> Students who submit each report on time will be exempt from this final exam.
>> Students who need to take this exam should voluntarily contact Prof. Takashiba by e-mai one week in advance .
授業時間外の学習(予習・復習)方法(成績評価への反映についても含む)
学生は事前にmoodleで過去の講義資料のいくつかに目を通しておくこと。
一部の資料のパスワードは, ps6675。
Students should look over some of the past lecture materials in advance on moodle.
The password for some of the materials is ps6675.
授業形態
(1)授業形態-全授業時間に対する[講義形式]:[講義形式以外]の実施割合
80% : 20%
(2)授業全体中のアクティブ・ラーニング
協働的活動(ペア・グループワーク、ディスカッション、プレゼンテーションなど)
半分未満
対話的活動(教員からの問いかけ、質疑応答など)
半分未満
思考活動(クリティカル・シンキングの実行、問いを立てるなど)
半分以上
理解の確認・促進(問題演習、小テスト、小レポート、授業の振り返りなど)
ほぼ毎回
(3)授業形態-実践型科目タイプ
該当しない
(4)授業形態-履修者への連絡事項
★ 新型コロナウイルス対策後の日程変更によって講義回数が減少したので,毎回の講義後 に小テストを課すことになりました。岡山大学moodleを使用して実施します。毎回のレポ ートと合わせて皆さんの理解度を判定します。(必ず事前に相談してください。試験形態を 調整します。)

研究室のHPでの予習・復習を含みます。

特別な配慮を必要とする場合は,事前にご相談ください。
< Note > Due to the reduction of lectures as a result for anti-COVID-19 pandemic, short test will be scheduled for each lecture by using Okayama Unoversity moodle. Students' will be evaluated by both short tests and written reports. (You should consult Prof. Takashiba before in advance. Short test may be waived.)

Includes preparation and review at HP of our laboratory.
To see some of the past lecture materials in advance. Access from the following link. Password is ps6675.
Section "Periodontal/Oral Medicine" at http://www.cc.okayama- u.ac.jp/~perio/bind21/lectures.html

In case you need special consideration, please consult in advance.
使用メディア・機器・人的支援の活用
視聴覚メディア(PowerPointのスライド、CD、DVDなど)
ほぼ毎回
学習管理システム(Moodleなど)
ほぼ毎回
人的支援(ゲストスピーカー、TA、ボランティアなど)
半分以上
履修者への連絡事項
プリント(PDF),スライド,ビデオ,Internet等を使用します。 もちろん,ICTも。
板書もあり。

履修者への連絡事項:
  日英の言語を含むスライドを使用しますので,配慮が必要な場合は履修登録する前に担当教員に相談して下さい。
  板書もありますので,配慮が必要な場合は履修登録する前に担当教員に相談して下さい。
We use prints (PDF), slides, video, Internet etc. Of course, ICT too.
There are also board books.

Contact matter to students:
 ・We will use slides including English and Japanese languages, so if you need consideration please consult with your supervisor before registration.
 ・Since there are also board books, If consideration is necessary, please consult with the supervisor in charge before registering for the course.
教科書
教科書1 ISBN 978-4-263-44469-6
書名 歯周病と全身の健康
著者名 日本歯周病学会編
出版社 医歯薬出版 出版年 2016
教科書2 ISBN 9784862270160
書名 人は口から老い口で逝く 認知症も肺炎も口腔から
著者名 落合邦康
出版社 日本プランニングセンター 出版年 2021
備考
販売店:泰山堂書店
販売店:泰山堂書店
参考書
参考書1 ISBN 4023318752
書名 続・日本人はこうして歯を失っていく : 専門医が教える全身の健康につながる歯周病予防
著者名 日本歯周病学会, 日本臨床歯周病学会著
出版社 朝日新聞出版 出版年 2020
参考書2 ISBN 481601182X
書名 歯周病と7つの病気 : 8つのNEWS
著者名 吉江弘正, 高柴正悟編著
出版社 永末書店 出版年 2007
備考
「歯周病と全身の健康」は,無料資料として,PDFをダウンロード可能
http://www.perio.jp/publication/upload_file/guideline_perio_body.pdf
This PDF "JSP Evidence Report on Periodontal Disease and Systemic Health, 2015" can be downloaded as free material.
http://www.perio.jp/publication/upload_file/guideline_perio_body.pdf
成績評価基準(授業評価方法)
★ 新型コロナウイルス対策後の日程変更によって講義回数が減少したので,毎回の講義後に小テストを課すことになりました。岡山大学moodleを使用して実施します。毎回のレポ ートと合わせて皆さんの理解度を判定します。(必ず事前に相談してください。試験形態を調整します。)
(旧:毎回講義内容とその感想をレポートにして提出してもらうことによって授業に対する 姿勢とともに個人の知識や思考能力を評価する。また,講義内容に関する筆記試験(単に知 識を求めるものではないことに注意)を行う。試験80点,レポート20点。)
< Note > Due to the reduction of lectures as a result for anti-COVID-19 pandemic, short test will be scheduled for each lecture by using Okayama Unoversity moodle. Students' will be evaluated by both short tests and written reports. (You should consult Prof. Takashiba before in advance. Short test may be waived.)
(Former: Evaluate personal knowledge and thinking abilities as well as attitudes towards lessons by having them report on lecture contents and their impressions each time and submit it. Also, a written examination on the contents of the lecture (note that it is not simply asking for knowledge). 80% tests, 20% reports.)
受講要件
自己学習の能力と動機
自分で何か新しい情報を入手する能力
異なる世代のあなたの意見を説明する論理的なステートメントの能力
Mandatory for Dental Students
Self-learning ability and motivation
Ability to obtain something new information on your own
Ability of a logical statement to explain your opinion of different generations
教職課程該当科目
該当なし
None
JABEEとの関連
(e)種々の科学,技術及び情報を活用して社会の要求を解決するためのデザイン能力
(f)論理的な記述力,口頭発表力,討議等のコミュニケーション能力
(g)自主的,継続的に学習する能力
(h)与えられた制約の下で計画的に仕事を進め,まとめる能力
(e) Design ability to solve social needs by utilizing various science, technology and information
(f) Communication skills such as logical descriptive ability, oral presentation skills, discussion
(g) Ability to independently and continuously learn
(h) Ability to proceed work and systematically under the given constraints
持続可能な開発目標(SDGs)

(保健)あらゆる年齢のすべての人々の健康的な生活を確保し、福祉を促進する。
(持続可能な都市)包摂的で安全かつ強靱(レジリエント)で持続可能な都市及び人間居住を実現する。
実務経験のある教員による授業科目
該当する Applicable
歯周病と全身疾患の関連性についての研究を行っている。特に歯周炎と糖尿病の相互関係を分子生物学的に解明すること、ならびに歯周炎が易感染性宿主に与える影響について解析している。歯科におけるこの分野の重要性は近年急速に高まっており、研究内容は講義に取り入れている。

担当教員は,歯科医師であり,Periodontal Medicineの研究と臨床実践を行っています。
We are conducting research on the relationship between periodontal disease and systemic disease. In particular, we analyze the interrelationship between periodontitis and diabetes in terms of molecular biology and analyze the effect of periodontitis on compromised hosts. The importance of this field in dentistry has been rapidly increasing in recent years, and the content of research is incorporated into the lecture.

Leachers are dentists, and all of them perform research and clinical practice of Periodontal Medicine.
備考/履修上の注意
本科目は,開講学部以外の学生が履修した場合,教養教育科目あるいは他学部の専門教育科目として取り扱う専門教育科目です。


-----------------------------------------------
鹿田地区の授業は、次の通り開講されます。
授業時間を間違えないようにしてください。

[1時限]08:40 ~09:40
[2時限]09:50 ~10:50
[3時限]11:00 ~12:00
[4時限]12:50 ~13:50
[5時限]14:00 ~15:00
[6時限]15:10 ~16:10
[7時限]16:20 ~17:20
[8時限]17:30 ~18:30
-----------------------------------------------
Specialized Education Courses Offered by Other Faculties
学習成果(LCOs)
「学修成果(LCOs)」 関連するコア・コンピテンシー 評価の方法
創造・想像のプロセスを通して、新たな発想・発見につなげることができる。 問題解決力
問題に対して論理的解決策を主体的に組み立てることができる。 論理的思考力
自分の目指す専門領域以外の幅広い分野に対して関心を寄せることができる。 人類の文化、社会と自然に関する知識の理解
得られた情報を数量的に分析し、適切に活用することができる。 数量的スキル
※コア・コンピテンシーに関する説明
ページの先頭へ