全(歯を除く)
|
All Faculties(Expect for Dental School)
|
|
|
|
|
電話番号 086-235-6675 Eメールアドレス stakashi@okayama-u.ac.jp
|
Phone: 086-235-6675 Email: stakashi@okayama-u.ac.jp
|
|
|
|
月曜日8:00~9:00,火曜日17:00~18:00,木曜日8:00~9:00(いずれも,岡山大学病院 中央診療棟4F 歯周病態学分野) なお,変更がしばしばありますので,事前にe-mailで連絡があると助かります! (本学の公用mail addressを使用して下さい。さもないと迷惑メールとして分類されて対応出来ないことがあります。)
|
Monday 8: 00-9: 00, Tuesday 17: 00-18: 00, Thursday 8: 00-9: 00 (Okayama University Hospital, Central Clinic, 4th floor, Dept. of Periodontal Science) Since schedule is subject to change, it would be helpful if you contact me by e-mail in advance! (Please use the official mail address of our university. Otherwise, it may be classified as junk mail and I may not be able to respond.)
|
|
|
|
|
|
以下を一般教養の範囲で ・口腔科学と全身の科学との関係を,主に感染症,慢性炎症,および免疫疾患の観点から概説する。 ・「口腔内科」の発展的・学際的な考え方を理解させるとともに“個体医療”の概念を教示する。
|
This is originally for the undergraduate students at Dental School. This lecture reviews the relationship of periodontal medicine and whole body science, especially infectious disease, chronic inflammation and immune disease. We also teach the concept of periodontal medicine as individual medicine.
|
|
|
|
健康長寿社会の達成のため,個人レベルから集団レベルで必要なものを考察し実行する自立した個人を形成すること
|
To form an independent individual who considers and implements what is needed from the individual level to the group level in order to achieve a healthy and long-lived society.
|
|
|
|
以下を一般教養の範囲で 一般目標(GIO): 種々の疾患は個体毎に異なる病態を持つことを診断して治療・管理を行う,すなわち,,“個体医療”の概念に基づいて治療を実践するために,口腔科学と全身の科学との関係 を,主に感染症,慢性炎症,および免疫疾患の観点から捉え,「口腔内科」の発展的・学際 的な考え方を理解する。
|
The following is within the scope of general education; General Instructional Objective (GIO): We ask for students to acquire clinical knowledge of periodontal medicine. Students need to learn and understand the assosciation of periodontal medicine and systemic diseases on the interdisciplinary basis of pathophysiology for infectious disease, chronic inflammation and immune disease.
|
|
|
|
注意: 1. COVID-19対策のため,非常勤講師による講義を含めて,オンラインでのライブ講義です。(なお,オンデマンド受講も可能) 2. 鹿田キャンパス時限の3-4限(11:00〜12:00, 12:50〜13:50)です。 3. 歯学部独自時間割のため,実際は4/7(木)から開始されます。第1回目〜第4回目は,オンデマンドで受講しましょう。 4. Teamsは,歯学部専門科目受講生と一緒となります。 5. 特別講義のために予定が変更する可能性が高いので,事前にmoodleでも確認すること。
1回目 4月 7日(鹿田 3-4限;11:00〜12:00, 12:50〜13:50) 口腔内科学の概説 歯周内科学の概説 口腔科学から隣接科学への貢献と影響 / 高柴教授 ★ 小テスト(moodle)
2回目 4月14日(鹿田 3-4限;11:00〜12:00, 12:50〜13:50) 全身疾患の口腔への影響・口腔疾患の全身への影響 これからの歯科医療が目指すべき方向性 / 山本准教授 ★ 小テスト(moodle)
3回目 4月21日(鹿田 3-4限;11:00〜12:00, 12:50〜13:50) 全身疾患の口腔への影響・口腔疾患の全身への影響 病院内の歯科・易感染宿主や有病者との関わり / 伊東助教 ★ 小テスト(moodle)
4回目 4月28日(鹿田 4限;12:50〜13:50) 全身疾患の口腔への影響・口腔疾患の全身への影響 糖尿病外来 / 大森講師 ★ 小テスト(moodle)
5回目 5月12日(鹿田 4限;12:50〜13:50) 全身疾患の口腔への影響・口腔疾患の全身への影響 院内連携と地域連携での口腔科 / 平井助教 ★ 小テスト(moodle)
6回目 5月19日(鹿田 1-4限;08:40〜12:00, 12:50〜13:50) 特別Online講義 非常勤講師,高柴教授 栗原英見 名誉教授(広島大) 吉村篤利 教授(長崎大) 佐藤 聡 教授(日歯大新潟) (講義テーマは,後日に掲載します。) ★ 小テスト(moodle)
7回目 5月26日(鹿田 4限;12:50〜13:50) 全身疾患の口腔への影響・口腔疾患の全身への影響 妊婦外来 / 大森講師 ★ 小テスト(moodle)
8回目 6月2日 口腔内科学:最終試験(予備) 「口腔内科学」をまとめる / 高柴教授 ★毎回のレポートを期限内に提出している学生は,この最終試験を免除します。 この試験を受験する必要がある学生は,自発的に1週間前までに高柴までe-maiで連絡すること。
|
Attention: 1. Due to the COVID-19 pandemic, live online lectures, including lectures by part-time lecturers will be provided. (On-demand lectures are also available.) 2. 3rd and 4th period (11:00-12:00, 12:50-13:50) of the Shikata Campus timetable. 3. This is the original timetable of the Dental School and will actually start on Thursday, April 7. You should take the first four lectures on demand. 4. Teams will be the same as those of the students of the Dental School. 5. There is a high possibility that the schedule will change due to the special lecture, thus please check the moodle in advance.
1st April 7 (Shitaka = 3rd - 4th period; 11:00-12:00, 12:50-13:50) General Outline of Oral Science (Oral Medicine / Periodontal Medicine) Contribution and influence from oral science to adjacent science Professor Takashiba > Short test
2nd April 14 (Shitaka = 3rd - 4th period; 11:00-12:00, 12:50-13:50) Effects of Systemic Illness on; 11:00-12:00, 12:50-13:50 Mouth & Influence of Oral Diseases on Whole Body Directions to be aimed for future dental care Associate Prof. Yamamoto > Short test
3rd April 21 (Shitaka = 3rd - 4th period; 11:00-12:00, 12:50-13:50) Effects of Systemic Illness on Mouth & Influence of Oral Diseases on Whole Body Relationship with dental / compromised hosts and diseased persons in hospital Assistant Prof. Ito-Shinoda > Short test
4th April 28 (Shitaka = 4th period; 12:50-13:50) Effects of Systemic Illness on Mouth & Influence of Oral Diseases on Whole Body Diabetes outpatient Senior Assistant Prof. Omori > Short test
5th May 12 (Shitaka = 4th period; 12:50-13:50) Effects of Systemic Illness on Mouth & Influence of Oral Diseases on Whole Body Oral medicine in the hospital cooperation and regional collaboration Assistant Professor Hirai > Short test
6th May 19 (Shitaka = 1st - 4th period; 08:40-12:00, 12:50-13:50) Special online lectures; Part-time Lecturers, Professor Takashiba > Emeritus Prof. Kurihara (Hiroshima University) > Prof. Yoshimura (Nagasaki Dental University) > Prof. Sato (Nippon Dental University at Niigata) Lecture tiles: TBD > Short test
7th May 26 (Shitaka = 4th period; 12:50-13:50) Effects of Systemic Illness on Mouth & Influence of Oral Diseases on Whole Body Maternity outpatient Senior Assistant Prof. Omori > Short test
8th June 2 Final Exam (Reserve) Summarize "Periodontal/Oral Medicine" Professor Takashiba >> Students who submit each report on time will be exempt from this final exam. >> Students who need to take this exam should voluntarily contact Prof. Takashiba by e-mai one week in advance .
|
|
|
|
学生は事前にmoodleで過去の講義資料のいくつかに目を通しておくこと。 一部の資料のパスワードは, ps6675。
|
Students should look over some of the past lecture materials in advance on moodle. The password for some of the materials is ps6675.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
★ 新型コロナウイルス対策後の日程変更によって講義回数が減少したので,毎回の講義後 に小テストを課すことになりました。岡山大学moodleを使用して実施します。毎回のレポ ートと合わせて皆さんの理解度を判定します。(必ず事前に相談してください。試験形態を 調整します。)
研究室のHPでの予習・復習を含みます。 特別な配慮を必要とする場合は,事前にご相談ください。
|
< Note > Due to the reduction of lectures as a result for anti-COVID-19 pandemic, short test will be scheduled for each lecture by using Okayama Unoversity moodle. Students' will be evaluated by both short tests and written reports. (You should consult Prof. Takashiba before in advance. Short test may be waived.)
Includes preparation and review at HP of our laboratory. To see some of the past lecture materials in advance. Access from the following link. Password is ps6675. Section "Periodontal/Oral Medicine" at http://www.cc.okayama- u.ac.jp/~perio/bind21/lectures.html
In case you need special consideration, please consult in advance.
|
|
|
|
|
|
|
|
プリント(PDF),スライド,ビデオ,Internet等を使用します。 もちろん,ICTも。 板書もあり。
履修者への連絡事項: 日英の言語を含むスライドを使用しますので,配慮が必要な場合は履修登録する前に担当教員に相談して下さい。 板書もありますので,配慮が必要な場合は履修登録する前に担当教員に相談して下さい。
|
We use prints (PDF), slides, video, Internet etc. Of course, ICT too. There are also board books.
Contact matter to students: ・We will use slides including English and Japanese languages, so if you need consideration please consult with your supervisor before registration. ・Since there are also board books, If consideration is necessary, please consult with the supervisor in charge before registering for the course.
|
|
|
|
|
|
978-4-263-44469-6
|
|
|
歯周病と全身の健康
|
|
日本歯周病学会編
|
|
医歯薬出版
|
|
2016
|
|
備考
|
|
|
|
★ 新型コロナウイルス対策後の日程変更によって講義回数が減少したので,毎回の講義後に小テストを課すことになりました。岡山大学moodleを使用して実施します。毎回のレポ ートと合わせて皆さんの理解度を判定します。(必ず事前に相談してください。試験形態を調整します。) (旧:毎回講義内容とその感想をレポートにして提出してもらうことによって授業に対する 姿勢とともに個人の知識や思考能力を評価する。また,講義内容に関する筆記試験(単に知 識を求めるものではないことに注意)を行う。試験80点,レポート20点。)
|
< Note > Due to the reduction of lectures as a result for anti-COVID-19 pandemic, short test will be scheduled for each lecture by using Okayama Unoversity moodle. Students' will be evaluated by both short tests and written reports. (You should consult Prof. Takashiba before in advance. Short test may be waived.) (Former: Evaluate personal knowledge and thinking abilities as well as attitudes towards lessons by having them report on lecture contents and their impressions each time and submit it. Also, a written examination on the contents of the lecture (note that it is not simply asking for knowledge). 80% tests, 20% reports.)
|
|
|
|
|
自己学習の能力と動機 自分で何か新しい情報を入手する能力 異なる世代のあなたの意見を説明する論理的なステートメントの能力
|
Mandatory for Dental Students Self-learning ability and motivation Ability to obtain something new information on your own Ability of a logical statement to explain your opinion of different generations
|
|
|
|
|
(e)種々の科学,技術及び情報を活用して社会の要求を解決するためのデザイン能力 (f)論理的な記述力,口頭発表力,討議等のコミュニケーション能力 (g)自主的,継続的に学習する能力 (h)与えられた制約の下で計画的に仕事を進め,まとめる能力
|
(e) Design ability to solve social needs by utilizing various science, technology and information (f) Communication skills such as logical descriptive ability, oral presentation skills, discussion (g) Ability to independently and continuously learn (h) Ability to proceed work and systematically under the given constraints
|
|
|
|
(保健)あらゆる年齢のすべての人々の健康的な生活を確保し、福祉を促進する。 |
(持続可能な都市)包摂的で安全かつ強靱(レジリエント)で持続可能な都市及び人間居住を実現する。 |
|
|
該当する
Applicable
|
歯周病と全身疾患の関連性についての研究を行っている。特に歯周炎と糖尿病の相互関係を分子生物学的に解明すること、ならびに歯周炎が易感染性宿主に与える影響について解析している。歯科におけるこの分野の重要性は近年急速に高まっており、研究内容は講義に取り入れている。
担当教員は,歯科医師であり,Periodontal Medicineの研究と臨床実践を行っています。
|
We are conducting research on the relationship between periodontal disease and systemic disease. In particular, we analyze the interrelationship between periodontitis and diabetes in terms of molecular biology and analyze the effect of periodontitis on compromised hosts. The importance of this field in dentistry has been rapidly increasing in recent years, and the content of research is incorporated into the lecture.
Leachers are dentists, and all of them perform research and clinical practice of Periodontal Medicine.
|
|
|
本科目は,開講学部以外の学生が履修した場合,教養教育科目あるいは他学部の専門教育科目として取り扱う専門教育科目です。
----------------------------------------------- 鹿田地区の授業は、次の通り開講されます。 授業時間を間違えないようにしてください。
[1時限]08:40 ~09:40 [2時限]09:50 ~10:50 [3時限]11:00 ~12:00 [4時限]12:50 ~13:50 [5時限]14:00 ~15:00 [6時限]15:10 ~16:10 [7時限]16:20 ~17:20 [8時限]17:30 ~18:30 -----------------------------------------------
|
Specialized Education Courses Offered by Other Faculties
|
|
|
|
|
「学修成果(LCOs)」
|
関連するコア・コンピテンシー
|
評価の方法
|
創造・想像のプロセスを通して、新たな発想・発見につなげることができる。
|
問題解決力
|
|
問題に対して論理的解決策を主体的に組み立てることができる。
|
論理的思考力
|
|
自分の目指す専門領域以外の幅広い分野に対して関心を寄せることができる。
|
人類の文化、社会と自然に関する知識の理解
|
|
得られた情報を数量的に分析し、適切に活用することができる。
|
数量的スキル
|
|
※コア・コンピテンシーに関する説明
|
|