全(歯を除く)
|
All Faculties(Expect for Dental School)
|
|
|
|
|
電話番号 086-235-6675 Eメールアドレス stakashi@okayama-u.ac.jp
|
Phone: 086-235-6675 Email: stakashi@okayama-u.ac.jp
|
|
|
|
月曜日8:00~9:00,火曜日17:00~18:00,木曜日8:00~9:00(いずれも,岡山大学歯学部棟7F 歯周病態学分野) なお,変更がしばしばありますので,事前にe-mailで連絡があると助かります! (本学の公用mail addressを使用して下さい。さもないと迷惑メールとして分類されて対応出来ないことがあります。)
|
Monday 8: 00-9: 00, Tuesday 17: 00-18: 00, Thursday 8: 00-9: 00 (Okayama University Dental School, 7th floor, Dept. of Periodontal Science) Since schedule is subject to change, it would be helpful if you contact me by e-mail in advance! (Please use the official mail address of our university. Otherwise, it may be classified as junk mail and I may not be able to respond.)
|
|
|
|
|
|
以下を一般教養の範囲で ・口腔科学と全身の科学との関係を,主に感染症,慢性炎症,および免疫疾患の観点から概説する ・「口腔内科」の発展的・学際的な考え方を理解させるとともに“個体医療”の概念を教示する
|
Within the general education range below 1. The relationship between oral science and general science is outlined mainly from the viewpoints of infectious diseases, chronic inflammation, and immunological diseases. 2. We teach the concept of "individual medical care" as well as understand the developmental and interdisciplinary thinking of "oral medicine department".
|
|
|
|
健康長寿社会の達成のため,個人レベルから集団レベルで必要なものを考察し実行する自立した個人を形成することになる。
|
In order to achieve a healthy longevity society, it will form a self-sustaining individual who considers and executes what is necessary at the group level from the individual level.
|
|
|
|
以下を一般教養の範囲で 一般目標(GIO):口腔感染症の病態とその全身への影響を理解するために,歯周組織に関する生物学的な基礎知識および辺縁性歯周疾患と歯髄疾患・根尖性歯周疾患の病態とそれに基づく治療法につい て理解する。
|
Within the general education range below General Goal (GIO): In order to understand the pathology of oral infection and its effect on the whole body, biological basic knowledge on periodontal tissue and the morbid periodontal disease, the pathology of pulpal disease / apical periodontal disease and treatment based thereon Understand the law.
|
|
|
|
注意: コロナ禍のため,この講義はオンラインでのライブ講義とする可能性があります。(津島と鹿田の時限の違いに注意)
第1回 10月 4日 感染・臨床免疫学の概説: 基礎の復習と現代の臨床での問題点(易感染性宿主)
第2回 10月11日 歯周組織の特異性: 解剖学的な特徴からの問題点と一般的な生体反応の存在
第3回 10月18日 宿主-寄生体の相互反応: 組織破壊の原因
第4回 10月25日 常在細菌との共生: 消化管としての口腔と腸内の細菌叢
第5回 11月 8日 院内感染症: 易感染性宿主の増加,薬剤耐性菌の増加,歯科医療行為の潜在的感染拡散
第6回 11月15日 エマージング感染症とパンデミック感染症: 組織的な原因追及とアウトブレイク対策
第7回 11月22日 口腔バイオフィルム感染症: 実態と全身への影響,そして対策
第8回 11月29日 試験とまとめ: 前半は試験,後半は試験問題の解説から講義をまとめる(対面の場合)
|
NOTICE: Due to the Corona virus crisis, this lecture may be online live lecture. (Note the difference between Tsushima's and Kanda's time for lecture.)
1st October 4th Introduction to clinical infection and immunity: Translational guidance from basic science to current clinical problems (compromised hosts)
2nd October 11th Specific characters of periodontal tissue; Anatomical characteristics and existence of general host responses
3rd October 18th Host-parasite interactions: Causes of tissue destruction
4th October 25th Symbiosis with indigenous bacteria; Microflora in oral cavity (mouth) and intestine as gastrointestinal tract
5th November 8th Hospital infection: Increase of compromised hosts and drug-resistant bacteria, latent spread of infection by dental practice
6th November 15th Emerging infection and pandemic infection: Systematic investigation of infection cause, outbreak countermeasures
7th November 22nd Oral biofilm infection: Actual condition, affects on systemic health, and countermeasure
8th November 29th Exam and summary: The first half is for written examination, the second half is for summary of lectures and examination (If in-person exam is possible)
|
|
|
|
過去の講義資料の一部を事前に見ておくこと。以下のリンクからアクセス。パスワードは, ps6675。 http://www.cc.okayama-u.ac.jp/~perio/bind21/lectures.html なお,実際には岡大moodleを使用するので,事前・事後の自己学習を必要とする。
|
To see some of the past lecture materials in advance. Access from the following link. Password is ps6675. Section "Periodontal/Oral Medicine" at http://www.cc.okayama- u.ac.jp/~perio/bind21/lectures.html Actually, Okadai moodle is used, so self-learning before and after is required.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
moodle上での予習・復習を含む。 なお,実際には岡大moodleを使用するので,事前・事後の自己学習を必要とする。
配慮が必要な場合は履修登録前に担当教員に相談してください。
|
Includes preparation and review of materials provided on moodle. Actually, Okadai moodle is used, so self-learning before and after is required.
If you need consideration, please consult with your teacher in charge before enrolling.
|
|
|
|
|
|
|
|
プリント(PDF),スライド,ビデオ,Internet等を使用します。 もちろん,ICTも。 板書もあり。
配慮が必要な場合は履修登録前に担当教員に相談してください。
|
Use prints (PDF), slidse, video, Internet etc. Of course, ICT too. There are also the contents by written on white board.
If you need consideration, please consult with your teacher in charge before enrolling.
|
|
|
|
|
備考
講義中に適宜紹介する。 事前に,moodle上の資料を予習しておくこと。 参考書等 講義中に適宜紹介する。講義の資料も配布する。また,図書館とInternetを利用し て検索を行い,情報収集することも必要になる。 ……………………………………………………………………………………………………… 岡山大学生協取扱い教科書の購入方法は、教科書情報”Text-it”(テキストイッ ト) https://okadai.text.univ-coop.net/でご確認下さい。 ………………………………………………………………………………………………………
|
Introduce as appropriate during the lecture. Please prepare the materials on moodle in advance. Reference books, etc. will be introduced as appropriate during the lecture. Lecture materials will also be distributed. It is also necessary to search and collect information using the library and the Internet. ……………………………………………………………………………………………………… To purchase textbooks handled by the Okayama University Co-op, see the textbook information "Text-it". Please check at https://okadai.text.univ-coop.net/
………………………………………………………………………………………………………
|
|
|
|
|
|
4163900357
|
|
|
寄生虫なき病
|
|
モイセズ・ベラスケス=マノフ著 ; 赤根洋子訳
|
|
文藝春秋
|
|
2014
|
|
備考
講義中に適宜紹介する。講義の資料も配布する。また,図書館とInternetを利用して検索を 行い,情報収集することも必要になる。
|
Introduce as appropriate during the lecture. Lecture materials will also be distributed. It is also necessary to search and collect information using the library and the Internet.
|
|
|
|
★ 新型コロナウイルス対策後の日程変更によって講義回数が減少したので,毎回の講義後に小テストを課すことになりました。岡山大学moodleを使用して実施します。毎回のレポ ートと合わせて皆さんの理解度を判定します。(必ず事前に相談してください。試験形態を調整します。)
(旧:毎回講義内容とその感想をレポートにして提出してもらうことによって授業に対する 姿勢とともに個人の知識や思考能力を評価する。また,講義内容に関する筆記試験(単に知 識を求めるものではないことに注意)を行う。試験80点,レポート20点。)
|
< Note > Due to the reduction of lectures as a result for anti-COVID-19 pandemic, short test will be scheduled for each lecture by using Okayama Unoversity moodle. Students' will be evaluated by both short tests and written reports. (You should consult Prof. Takashiba before in advance. Short test may be waived.)
(Former: Evaluate personal knowledge and thinking abilities as well as attitudes towards lessons by having them report on lecture contents and their impressions each time and submit it. Also, a written examination on the contents of the lecture (note that it is not simply asking for knowledge). 80% tests, 20% reports.)
|
|
|
|
|
受講要件 健康な生活を望む人,健康科学に貢献したい人は,だれでも welcome! 予備知識は必要ないけれども,学び向上する意欲は必要です。 (なお対面講義の場合,規定の講義机に着席して受講することが求められます。)
自分の潜在能力に関して,好奇心と勇気を持とう!
|
Requirements for attendance Anyone who wants a healthy life or wants to contribute to health science is welcome! No prior knowledge is required, but motivation to learn and improve is necessary. (In the case of face-to-face lectures, you are required to sit at the prescribed lecture desk and take the lectures.)
Have curiosity & brave heart for explore your potentials!
|
|
|
|
|
(e)種々の科学,技術及び情報を活用して社会の要求を解決するためのデザイン能力 (f)論理的な記述力,口頭発表力,討議等のコミュニケーション能力 (g)自主的,継続的に学習する能力 (h)与えられた制約の下で計画的に仕事を進め,まとめる能力
|
(e) Design ability to solve social needs by utilizing various science, technology and information (f) Communication skills such as logical descriptive ability, oral presentation skills, discussion (g) Ability to independently and continuously learn (h) Ability to proceed work and systematically under the given constraints
|
|
|
|
(保健)あらゆる年齢のすべての人々の健康的な生活を確保し、福祉を促進する。 |
(持続可能な都市)包摂的で安全かつ強靱(レジリエント)で持続可能な都市及び人間居住を実現する。 |
|
|
該当する
Applicable
|
歯周病と全身疾患の関連性についての研究を行っている。特に歯周炎と糖尿病の相互関係を分子生物学的に解明すること、ならびに歯周炎が易感染性宿主に与える影響について解析している。歯科におけるこの分野の重要性は近年急速に高まっており、研究内容は講義に取り入れている。
担当教員は,歯科医師であり,Periodontal Medicineの研究と臨床実践を行っています。
|
We are conducting research on the relationship between periodontal disease and systemic disease. In particular, we analyze the interrelationship between periodontitis and diabetes in terms of molecular biology and analyze the effect of periodontitis on compromised hosts. The importance of this field in dentistry has been rapidly increasing in recent years, and the content of research is incorporated into the lecture.
Leachers are dentists, and all of them perform research and clinical practice of Periodontal Medicine.
|
|
|
本科目は,開講学部以外の学生が履修した場合,教養教育科目あるいは他学部の専門教育科 目として取り扱う専門教育科目です。 *他学部の専門教育科目として取り扱う場合の講義番号は,開講学部のシラバスを確認して ください。
歯学部の専門教育の一部を教養科目として公開 したがって,講義は歯学部棟4階第一示説室で,歯学部生(約50人)と一緒に受講 講義は,教員にとって研究成果を学生諸君に分かり易く表現して知を継承するshow timeで す。 逆に,レポートは,学生諸君の考えを示すshow timeと考えて欲しい。 Discussionは大歓迎。 講義時間でも,e-mailでも,どうぞ。 健康こそ究極の欲望かな,と最近考えています。 みなさんも,少子高齢化の社会における 自分の欲望と役割を考えてみてください。
担当教員は,歯科医師であり,感染制御の研究と臨床実践を行っています。
----------------------------------------------- 鹿田地区の授業は、次の通り開講されます。 授業時間を間違えないようにしてください。
[1時限]08:40 ~09:40 [2時限]09:50 ~10:50 [3時限]11:00 ~12:00 [4時限]12:50 ~13:50 [5時限]14:00 ~15:00 [6時限]15:10 ~16:10 [7時限]16:20 ~17:20 [8時限]17:30 ~18:30 -----------------------------------------------
|
This subject is a specialized education subject that is treated as a liberal arts education subject or a specialized education subject of another faculty when taken by a student other than the undergraduate course. * For the lecture number when handling as a specialized education subject of another faculty, please check the syllabus of the faculty.
Part of the specialized education of the Faculty of Dentistry is open to the public as a liberal arts subject. Therefore, the lecture is taken in the 1st presentation room on the 4th floor of the Faculty of Dentistry with the students of the Faculty of Dentistry (about 50 people). It is a show time that expresses and inherits knowledge. On the contrary, think of the report as show time, which shows the students' thoughts. Discussions are welcome. Please use it during lecture time or by e-mail. Recently I think that health is the ultimate desire. Think about your desires and roles in an aging society with a declining birthrate.
The instructor is a dentist who conducts research and clinical practice on infection control.
|
|
|
|
|
「学修成果(LCOs)」
|
関連するコア・コンピテンシー
|
評価の方法
|
豊かな教養の基礎となる人間性・倫理観を身につけている。
|
倫理観
|
|
創造・想像のプロセスを通して、新たな発想・発見につなげることができる。
|
問題解決力
|
|
自分の目指す専門領域以外の幅広い分野に対して関心を寄せることができる。
|
人類の文化、社会と自然に関する知識の理解
|
|
自ら進んでエビデンスに基づいた情報を収集することができる。
|
情報リテラシー
|
|
目的を達成するために、自らの持てる資質を管理し、適切に運用することができる。
|
自己管理力
|
|
※コア・コンピテンシーに関する説明
|
|