|
|
電話番号 086-235-6675 Eメールアドレス stakashi@okayama-u.ac.jp
|
Phone: 086-235-6675 Email: stakashi@okayama-u.ac.jp
|
|
|
|
月曜日8:00~9:00,火曜日17:00~18:00,木曜日8:00~9:00(いずれも,岡山大学歯学部棟 7F 歯周病態学分野) なお,変更がしばしばありますので,事前にe-mailで連絡があると助かります! (本学の公用mail addressを使用して下さい。さもないと迷惑メールとして分類されて対応出来ないことがあります。)
|
Monday 8: 00-9: 00, Tuesday 17: 00-18: 00, Thursday 8: 00-9: 00 (Okayama University Dental School, 7th floor, Dept. of Periodontal Science) Since schedule is subject to change, it would be helpful if you contact me by e-mail in advance! (Please use the official mail address of our university. Otherwise, it may be classified as junk mail and I may not be able to respond.)
|
|
|
|
|
|
ヒトが一生を健康に過ごすための一工夫を考えてもらうオムニバス授業です。 一緒にhealthy lifeとは何かを考えましょう! 自分の潜在能力に関して,好奇心と勇気を持とう!
|
Omnibus lecture series to initiate you to come up with healthy life for lifetime. Let's think about it! Have curiosity & brave heart for explore your potentials!
|
|
|
|
ヒトが一生を健康に過ごすためのひと工夫を考える。
|
To come up with healthy life for lifetime. Find the clues for our healthy lives!
|
|
|
|
ヒトが一生を健康に過ごすための 1)ひと工夫を考え, 2)自らの行動を修正し, 3)他者へも提言と支援ができる
授業の終了段階で,学生が到達できる内容(知識や行動など)について記載する。
|
In order to spend our entire life healthy, 1) Think at least one idea to improve our health 2) Modify your daily life for your health 3) Can make recommendations and support to others
At the end of the class, you'll be able to describe what you can reach (knowledge, behavior, etc.).
|
|
|
|
木曜日 5・6時限目(13:25 - 15:15);「 AT 」= @,「*」= ac.jp ★ 講義の日時は入れ替わる可能性があります。事前に確認してから,講義に参加しましょう。
第1回 6月16日 健康生活のために: 口は全身の健康にものを言う:歯周病の全身への影響,暮らしの変化と口 の病気 高柴正悟 教授 stakashi AT okayama-u.*
第2回 6月23日 健康生活のために: 口腔の微生物との付き合い方,感染症としての虫歯と歯周病 大原直也 教授 oharan AT md.okayama-u.*
第3回 6月30日 健康生活のために: 口腔の防御機構-唾液を中心に-,簡単にできる齲蝕(ムシ歯)予防と歯周病(歯槽膿漏)の予防 江國大輔 准教授 dekuni7 AT md.okayama-u.*
第4回 7月 7日 楽しい生活と顎の働き: 顎の機能と病気,加齢に伴う変化 天野 克比古 講師 pcfk82an AT md.okayama-u.*
第5回 7月14日 ヒトの発生に関わるもの: 腫瘍の特徴と治療,口と顎のがん 伊原木 聰一郎 准教授 sibaragi AT md.okayama-u.*
第6回 7月 21日 食を健やかに育む: 摂食と嚥下の働きと異常,健やかな加齢に向けて 山本昌直 助教 gmd421001 AT s.okayama-u.*
第7回 7月28日 医歯工連携で創る健康: 先端医用材料と器械,生体材料と生体の調和 岡田正弘 准教授 m_okada AT cc.okayama-u.*
第8回 8月 4日 Discussion & Summary 高柴正悟 教授 stakashi AT okayama-u.*
|
Thursday 5 ・ 6 period (13:25 - 15:15); " AT " = @, "*" = ac.jp NOTICE: The date and time of the lecture may be changed. Please check in advance before attending the lecture.
1st June 16 For your healthy life: Mouth affects systemic health; Oral diseases caused by changes of daily lives Prof. Takashiba, Shogo; stakashi AT okayama-u.*
2nd June 23 For your healthy life: How to manage oral bacteria; Dental caries (tooth decay) and periodontal diseases (gum disease) as infectious diseases Prof. Ohara, Naoya; oharan AT md.okayama-u.*
3rd June 30 For your healthy life: Defense mechanism of mouth -saliva-; Simple and effective prevention for dental caries (tooth decay) and periodontal diseases (gum disease) Associate Prof. Ekuni, Daisuke; dekuni7 AT md.okayama-u.*
4th July 7 Pleasant lives and jaw functions: Function and disease of jaw; Changes of them according to aging Lecturer / Senior Assistant Prof. Amano, Katsuhiko; pcfk82an AT md.okayama-u.*
5th July 14 Diseases related to growth and development: Tumor and its character and treatment; Tumor in oral and maxillofacial region Associate Prof. Ibaragi, Soichiro; sibaragi AT md.okayama-u.*
6th July 21 Cultivate healthy eating: Eating and swallowing; For healthy aging Assistant Prof. Yamamoto, Masanao; gmd421001 AT s.okayama-u.*
7th July 28 Healthy life by cooperation of medicine, dentistry, and engineering: Advanced medical materials and apparatus; Harmony between biomaterials and body Associate Prof. Okada, Masahiro; m_okada AT cc.okayama-u.*
8th August 4 Discussion & Summary Prof. Takashiba, Shogo; stakashi AT okayama-u.*
|
|
|
|
事前にmoodle上の過去の講義資料に目を通しておくこと。
配慮が必要な場合は履修登録前に担当教員に相談してください。
|
Please read through the past lecture materials on moodle in advance.
If you need to consider it, please consult with your instructor before registering for the course.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
moodle上の資料での予習・復習を含みます。
特別な配慮を必要とする場合は,事前にご相談ください。
|
Includes preparation and review using the materials provided on moodle.
In case you need special consideration, please consult in advance.
|
|
|
|
|
|
|
|
特別な配慮を必要とする場合は,事前にご相談ください。
各教員が必要に応じて,プリント (PDF),スライド(日英の言語を含む),ビデオ,Internet等を使用 します。 もちろん,ICTも。 板書もあり。
|
In case you need special consideration, please consult in advance.
Each faculty will use prints (PDF), slides (including English and Japanese languages), videos, Internet etc. as necessary. Of course, ICT too. There are also materials written on white board.
|
|
|
|
|
備考
代表教員の私的な勧めですが......,参考までにどうぞ。
|
This is a private recommendation of the representative faculty member, but please refer to it.
|
|
|
|
|
備考
代表教員の私的な勧めですが......,参考までにどうぞ。
|
This is a private recommendation of the representative faculty member, but please refer to it.
|
|
|
|
筆記試験無し。 ただし,出席状況と毎回のレポートによって,各授業担当者が独自に採点。 そして,代表者がそれを総合して採点。 レポートには,何を学んだか,そして何を疑問としたかを,論理的に記述することが求められます。 学生諸氏の教員への「showtime」と思って,書き上げて下さ い。 出席回数が本学の定めるものに達しないときは,成績評価不能となります。 【注意】休みを認めるのは,本学が定める公欠・準公欠(詳細は本学HPホーム > 学生生活 > 公 欠・準 公欠・その他の欠席について)のみです。
|
No written exam. However, due to attendance status and each time report, each class personnel graded independently. And the representative scoring it by comprehensively. In the report, it is required to describe what you learned and what you have doubted in a logical way. Please think about "showtime" to the faculty of the students, please write down. If the number of attendance does not reach the one stipulated by our university, it will be impossible to evaluate the grade.
(It is only public school or semi-public which the University will decide to accept on holidays (details are on HP home homepage> student life> open language, semi- public, other absences) only.
|
|
|
|
|
健康な生活を望む人,健康科学に貢献したい人は,だれでもwelcome! 予備知識は必要ないけれども,学び向上する意欲は必要です。 なお,規定の講義机に着席して受講することが求められ ます。
|
Students who want a healthy life, those who want to contribute to health science, welcome anyone! I do not need preliminary knowledge, but motivation to learn and improve is necessary. In addition, you are required to attend classes at the prescribed lecture desk.
|
|
|
|
|
(a)地球的視点から多面的に物事を考える能力とその素養 (e)種々の科学,技術及び情報を活用して社会の要求を解決するためのデザイン能力 (f)論理的な記述力,口頭発表力,討議等のコミュニケーション能力 (g)自主的,継続的に学習する能力 (h)与えられた制約の下で計画的に仕事を進め,まとめる能力
|
(a) Ability to consider things in a multifaceted manner from the global perspective and its education (e) Design ability to solve social demands by utilizing various science, technology and information (f) Communication skills such as logical description ability, oral presentation ability, discussion (g) Ability to learn voluntarily and continuously (h) Ability to proceed work in a systematic manner under given constraints
|
|
|
|
(保健)あらゆる年齢のすべての人々の健康的な生活を確保し、福祉を促進する。 |
(経済成長と雇用)包摂的かつ持続可能な経済成長及びすべての人々の完全かつ生産的な雇用と働きがいのある人間らしい雇用(ディーセント・ワーク)を促進する。 |
(持続可能な都市)包摂的で安全かつ強靱(レジリエント)で持続可能な都市及び人間居住を実現する。 |
|
|
該当する
Applicable
|
大学院医歯薬学総合研究科の歯学系教員の先端研究成果を,教員側からの学生諸氏への 「showtime」として分かりやすく解説します。 それらは,皆さんのこれからの研究・学習・日 常生活に関連するものを多く含みます。 担当教員のほとんどは,歯科医師であり,歯科学の研究と臨床実践を行っています。
|
The advanced research results of the dentistry faculty members of the Graduate School of Medical and Dental Sciences will be explained in an easy-to-understand manner as "showtime" from the faculty side to the students. They contain a lot of things related to your future research, learning and daily life. This professor in charge is a dentist, and involved in establishing a venture company with research results at the university, we are doing business of "extension of healthy life span".
|
|
|
………………………………………………………………………………………………………………… 本科目は、抽選対象科目です。 抽選で当選した学生あるいは,Web追加募集で当選した学生以外履修できません。 所属学部の掲示板及び岡山大学公式HPを確認のうえ,指定された期間内に抽選登録してください。 http://www.okayama-u.ac.jp/tp/student/kyomu1_5.html …………………………………………………………………………………………………………………
|
………………………………………………………………………………………………………………… This subject is subject to lottery. Only students who have won the lottery or students who have won the additional recruitment on the Web can take this course. Please check the bulletin board of your faculty and the official website of Okayama University, and register for the lottery within the specified period. http://www.okayama-u.ac.jp/tp/student/kyomu1_5.html …………………………………………………………………………………………………………………
|
|
|
|
|
「学修成果(LCOs)」
|
関連するコア・コンピテンシー
|
評価の方法
|
創造・想像のプロセスを通して、新たな発想・発見につなげることができる。
|
問題解決力
|
|
自分の目指す専門領域以外の幅広い分野に対して関心を寄せることができる。
|
人類の文化、社会と自然に関する知識の理解
|
|
自ら進んでエビデンスに基づいた情報を収集することができる。
|
情報リテラシー
|
|
社会的課題に関するテーマを設定し、解決方法を設計できる。
|
問題解決力
|
|
目的を達成するために、自らの持てる資質を管理し、適切に運用することができる。
|
自己管理力
|
|
個人および社会発展のために、将来に向けたビジョンと戦略を計画できる。
|
市民としての社会的責任
|
|
※コア・コンピテンシーに関する説明
|
|