タイトル
2022 年度 第2学期
全学共通科目/英語科目/教養教育科目 昼間
日英区分: 英語
日本を元気に! 健康寿命延伸ビジネスを考える
Entrepreneur of Healthy Life Expectancy ; for Energetic Japan
 
講義番号 科目区分 学期
911432 教養教育科目 第2学期
ナンバリングコード 教室
NDGZ0LAFZ1001N 一般教育棟A36教室
必修・選択の別
選択必修
単位数 曜日・時限
1 火1〜2
担当教員(ローマ字表記)
髙柴 正悟 [TAKASHIBA Shogo]
持続可能な開発目標(SDGs)
  • すべての人に健康と福祉を
  • 働きがいも経済成長も
  • 住み続けられるまちづくりを
対象学生
All Faculties
他学部学生の履修の可否
対象学生の項目を参照
連絡先
電話番号 086-235-6675
Eメールアドレス stakashi@okayama-u.ac.jp
Phone: 086-235-6675
Email: stakashi@okayama-u.ac.jp
オフィスアワー
月曜日8:00~9:00,火曜日17:00~18:00,木曜日8:00~9:00(いずれも,鹿田キャンパスの歯学部棟7F 歯周病態学分野の教授室)
なお,変更がしばしばありますので,事前にe-mailで連絡があると助かります! (本学の公用mail addressを使用して下さい。さもないと迷惑メールとして分類されて対応出来ないことがあります。)
Monday 8:00-9: 00, Tuesday 17: 00-18: 00, Thursday 8: 00-9: 00 (Okayama University Dental School, 7th floor, Dept. of Periodontal Science)
Since schedule is subject to change, it would be helpful if you contact me by e-mail in advance! (Please use the official mail address of our university. Otherwise, it may be classified as junk mail and I may not be able to respond.)
学部・研究科独自の項目
関連しない
Not relevant
使用言語
学生により日本語又は英語
授業の概要
超高齢社会となった日本において「健康寿命の延伸」をビジネス化することによって,日本の社会と若者を元気で活力あるものにしようと,担当教員の専門職を通した読書遍歴の中からモヤモヤした考えを提案する。
それを,参加する学生諸氏と共に具体化する方法を考える。
Encouraging you to be an entrepreneur for healthy life expectancy in super-aged society in Japan, resulting active and energetic Japanese society and youth.
This Professor proposes some hazy idea and offspring from his speciality and wanderings of reading. Let's invent the ways to carry them out by discussion with you with excitement.
学習目的
超高齢社会となった日本において「健康寿命の延伸」をビジネス化することによって,日本の社会と若者を元気で活力あるものにしよう!
自分の潜在能力に関して,好奇心と勇気を持とう!
Invention of the way for "healthy savings / deposits" of individuals and our society. It needs to understand problems of modern society and to hope eagerly the future beyond your generation.
Have curiosity & brave for explore your potentials!
到達目標
現代社会の問題を考え,将来を見越して,個人と社会の「健康貯金」となる方法を考える。
そのためには,以下の基礎的能力を育成する。
1. 現状の情報収集能力と分析能力
2. 倫理観をもった全体観の育成能力
3. 社会貢献と自己功利のバランス力
4. 自己表現能力
Some basic abilities are required for this purpose as followings;
1. Information collection ability and analysis ability of the present situation 2. Upbringing ability of overview with the sense of ethics
3. Balance power of community service and self utility
4. Self expressive ability
授業計画
注意:
コロナ禍のため,オンラインでのライブ講義とします。

第1回 6月14日 (火) ・日本を,社会を知ろう!: 日本の条件と反社会学講座/岡山大学の「白熱教室」を目指して

第2回 6月21日 (火) ・今の日本の発端: アメリカの鏡・日本,そして國破れてマッカーサー/誰も知らなかっ た!? (レポート)

第3回 6月28日 (火) ・資本主義の3種の資本: 社会的共通資本/私達を取り巻く社会を離れて見ると

第4回 7月 5日 (火) ・高齢化と健康の不安: 高齢者医療と福祉,そして健康不安社会を生きる/健康寿命を延伸し たいのに

第5回 7月12日 (火) ・楽しい生活と最期: 奇跡が起きる「仁」の医療と詩集/「こころ」を考えてみよう

第6回 7月19日 (火) ・環境と生きがい: 里山復権,里山資本主義,そして里海資本論/COPも注目,田舎ってい いじゃない!

第7回 7月26日 (火) ・社会への実装へ: 驚異のイノベーションとSoLA/健康寿命延伸ビジネスのアントレプレナ ーを目指して

第8回 8月 2日 (火) ・レポート作成・提出: 日本を元気に! 健康寿命延伸ビジネスを考える
NOTICE:
Due to the Corona virus crisis, this lecture will be online live lecture.

1st June 14th
・Let's understand Japan and its society: "Condition of Japan" and "Anti-sociological Lecture"; Aiming "the art of teaching" in Okayama University

2nd June 21st
・Beginning of recent Japan; "Mirror for Americans: Japan" and "Japan was defeated, and MacArthur"; Who knows!?

3rd June 28th
・Three fundamental capitals of Capitalism: Social common capitals; Overviewing the society surrounding us

4th July 5th
・Aging and anxiety for health; "Medical treatment and welfare for elderly" and "Lives in health-worried society"; Although anybody wants to extend one's healthy life,....

5th July 12th
・Pleasant life and the end: "The medical treatment of "charity" to which miracle occurs" and "When I burn and put it out"; Think about "heart".

6th July 19th
・Environment and worth living: "Satoyama renaissance", "Satoyama capitalism", "Satoumi capital"; Even Conference of the Parties (COP) paid attention. The country isn't good!

7th July 26th
・Implement to our society: "The innovation secrets of Steve Jobs" and "Soft-Landing Aging (SoLA); Aiming to be an entrepreneur for healthy life expectancy

8th August 2nd
・Prepare and submit your report: Healthy Life Expectancy for Energetic Japan; Examination
授業時間外の学習(予習・復習)方法(成績評価への反映についても含む)
今の社会の疑問を持つこと,将来の社会に不安と夢を持つこと。 教科書・参考書(参考情報)から種々の考えを得て,それを自分の考えと照らし合わせておくこ と。
講義時間内で,教員との間での,あるいは学生間でのdiscussionを構築できること。 さらに,これは試験の代わりのレポート作成に繋がる。 なお,実際には岡大moodleを使用するので,事前・事後の自己学習を必要とする。
Have a doubt on current society, think about future, then feel anxiety and have dreams by your own hands.
Obtain any information as much as you can from textbooks, references, and information, and compare them to your preconceived idea and your hope/dream.
Anybody, who wishes one's healthy life, who wishes to contribute health sciences, are welcome to participate in this course!
However, you should have sense/motivation for improve yourself by studying even though you do not have preliminary knowledge.
All of participants should have seats.
Enjoy the discussion between you and professor/students in lecture. This is the pathway to prepare your reports.
授業形態
(1)授業形態-全授業時間に対する[講義形式]:[講義形式以外]の実施割合
50% : 50%
(2)授業全体中のアクティブ・ラーニング
協働的活動(ペア・グループワーク、ディスカッション、プレゼンテーションなど)
半分以上
対話的活動(教員からの問いかけ、質疑応答など)
半分以上
思考活動(クリティカル・シンキングの実行、問いを立てるなど)
半分以上
理解の確認・促進(問題演習、小テスト、小レポート、授業の振り返りなど)
半分以上
(3)授業形態-実践型科目タイプ
該当しない
(4)授業形態-履修者への連絡事項
ディスカッション(ディベート含む)とレポート作成があります。 なお,実際には岡大moodleを使用するので,事前・事後の自己学習を必要とします。
配慮が必要な場合は履修登録前に担当教員に相談してください。
You are required to participate in discussions (including debates) and to prepare report.
Actually, Okadai moodle is used, so self-learning before and after is required.
Let us know in advance, if you need special care.
使用メディア・機器・人的支援の活用
視聴覚メディア(PowerPointのスライド、CD、DVDなど)
ほぼ毎回
学習管理システム(Moodleなど)
ほぼ毎回
人的支援(ゲストスピーカー、TA、ボランティアなど)
1~2回程度
履修者への連絡事項
プリント (PDF),スライド,ビデオ,Internet等を使用します。 なお,学生諸氏は講義時間中に各自の保有するノートPCを基本とし,各回必ず持参して受講す ること。インターネットに接続して,情報収集や考えを纏めてもよい。(推奨) moodleも使用します。 ディスカッション(ディベート含む)が多く,日英の言語を含むスライドを使用します。 板書もあります。
配慮が必要な場合は履修登録する前に担当教員に相談して下さい。
Use prints (PDF), slide, video, Internet etc.
Actually, Okadai moodle is used, so self-learning before and after is required.
You are required to attend each lecture bringing your own notebook PC owned by each student during lecture time. You can connect to the Internet and collect information and ideas. (Strongly recommended)
We also use moodle.
There are many discussions (including debates) and I will use slides including Japanese and English languages.
There are also whiteboard writing.
Let us know in advance, if you need special care.
教科書
教科書1 ISBN 4480423567
書名 反社会学講座
著者名 パオロ・マッツァリーノ著
出版社 筑摩書房 出版年 2007
教科書2 ISBN 4044000042
書名 アメリカの鏡・日本
著者名 ヘレン・ミアーズ [著] ; 伊藤延司訳
出版社 KADOKAWA 出版年 2015
教科書3 ISBN 4004306965
書名 社会的共通資本
著者名 宇沢弘文著
出版社 岩波書店 出版年 2000
教科書4 ISBN 978-4-7890-1763-3
書名 進化する里山資本主義
著者名 Japan Times Satoyama推進コンソーシアム編
出版社 ジャパンタイムズ出版 出版年 2020
教科書5 ISBN 4822248569
書名 スティーブ・ジョブズ驚異のイノベーション : 人生・仕事・世界を変える7つの法則
著者名 カーマイン・ガロ著 ; 井口耕二訳
出版社 日経BP社 出版年 2011
備考
いずれかを必ず読破すること!
Be sure to read through one of them!
参考書
参考書1 ISBN 4150503788
書名 ハーバード白熱教室講義録+東大特別授業
著者名 マイケル・サンデル著 ; NHK「ハーバード白熱教室」制作チーム, 小林正弥, 杉田晶子訳
出版社 早川書房 出版年 2012
参考書2 ISBN 4062880008
書名 世界は分けてもわからない
著者名 福岡伸一著
出版社 講談社 出版年 2009
参考書3 ISBN 978-4-16-791289-5
書名 サイロ・エフェクト : 高度専門化社会の罠
著者名 ジリアン・テット著 ; 土方奈美訳
出版社 文藝春秋 出版年 2019
参考書4 ISBN 9784492533871
書名 Life shift (ライフシフト) : 100年時代の人生戦略
著者名 リンダ・グラットン, アンドリュー・スコット著 ; 池村千秋訳
出版社 東洋経済新報社 出版年 2016
参考書5 ISBN 978-4-7790-6106-6
書名 奇跡が起きる「仁」の医療 : 笑顔で最期を迎える生き方
著者名 岡原仁志著
出版社 幻冬舎ルネッサンス 出版年 2014
備考
これらの情報を出発に,自らいろいろと探し出して欲しい。 そして,担当教員へ教えて欲しい。
I would like you to find out various things by yourself, starting from this information. And I want you to tell the teacher in charge.
成績評価基準(授業評価方法)
講義時間内で,教員との間での,あるいは学生間でのdiscussionを行う。 そして,これを元に,試験の代わりのレポートを作成する。(第8回)
No written examination.
However, you should report resume and opinion/comment at each lecture. The A4 sheet of paper will be distributed at each lecture.
You should reports what you learned, what you questioned. The report should be your "showtime".
Number of attendance must fill full the requirement of Okayama University. For absence to be acknowledged as presence, have a look at the following site;
http://www.okayama-u.ac.jp/tp/life/kouketsu_g.html
(This site is in Japanese. If you need assistance, consult the officers at educational affairs section.)
Enjoy the discussion between you and professor/students in lecture.
This is the pathway to prepare your final report, and submit it at the end of series of lectures.
受講要件
超高齢社会となった日本において,『夢』を持つ若者を求む! (自分を『卒業』して,New Style Warの中で夢をもって社会を明るくしたい学生)
In Japan that has become a super aging society, this professor seeks young people with "dreams"!
(Students who want to "graduate" themselves and to brighten society with a dream in "New Style War")
教職課程該当科目
該当しない
Not relevant
JABEEとの関連
(a)地球的視点から多面的に物事を考える能力とその養
(e)種々の科学,技術及び情報を活用して社会の要求を解決するためのデザイン能力
(f)論理的な記述力,口頭発表力,討議等のコミュニケーション能力
(g)自主的,継続的に学習する能力
a) Ability to consider things in a multifaceted manner from the global perspective and its nurturing
(e) Design ability to solve social demands by utilizing various science, technology and information
(f) Communication skills such as logical description ability, oral presentation ability, discussion
(g) Ability to independently and continuously learn
持続可能な開発目標(SDGs)

(保健)あらゆる年齢のすべての人々の健康的な生活を確保し、福祉を促進する。
(経済成長と雇用)包摂的かつ持続可能な経済成長及びすべての人々の完全かつ生産的な雇用と働きがいのある人間らしい雇用(ディーセント・ワーク)を促進する。
(持続可能な都市)包摂的で安全かつ強靱(レジリエント)で持続可能な都市及び人間居住を実現する。
実務経験のある教員による授業科目
該当する Applicable
大学院医歯薬学総合研究科の歯学系教員の研究成果を,担当教員の専門職を通した読書遍歴の結 果と合わせて,教員側からの学生諸氏への「showtime」として分かりやすく解説します。 それらは,皆さんのこれからの研究・学習・日常生活に関連するものを多く含みます。
This Professor proposes some hazy idea and offspring from his speciality and wanderings of reading. Let's invent the ways to carry them out by discussion with you with ecitement. He will present his research results for undergraduate students with socially accepted words and phases as "showtime".
These materials would include what you study, learn, and use daily in your near future, and encourage you to be an entrepreneur for healthy life expectancy.
備考/履修上の注意
担当教員は,歯科医師であり,大学での研究成果でベンチャー会社を設立に関与して,「健康寿命の延伸」のビジネス化を行っています。
…………………………………………………………………………………………………………………
本科目は、抽選対象科目です。
抽選で当選した学生あるいは,Web追加募集で当選した学生以外履修できません。
所属学部の掲示板及び岡山大学公式HPを確認のうえ,指定された期間内に抽選登録してください。 http://www.okayama-u.ac.jp/tp/student/kyomu1_5.html
…………………………………………………………………………………………………………………
This professor in charge is a dentist, and involved in establishing a venture company with research results at the university, we are doing business of "extension of healthy life span".
…………………………………………………………………………………………………………………
This subject is subject to lottery.
Only students who have won the lottery or students who have won the additional recruitment on the Web can take this course.
Please check the bulletin board of your faculty and the official website of Okayama University, and register for the lottery within the specified period. http://www.okayama-u.ac.jp/tp/student/kyomu1_5.html
…………………………………………………………………………………………………………………
学習成果(LCOs)
「学修成果(LCOs)」 関連するコア・コンピテンシー 評価の方法
豊かな教養の基礎となる人間性・倫理観を身につけている。 倫理観
創造・想像のプロセスを通して、新たな発想・発見につなげることができる。 問題解決力
問題に対して論理的解決策を主体的に組み立てることができる。 論理的思考力
自分の目指す専門領域以外の幅広い分野に対して関心を寄せることができる。 人類の文化、社会と自然に関する知識の理解
自ら進んでエビデンスに基づいた情報を収集することができる。 情報リテラシー
社会的課題に関するテーマを設定し、解決方法を設計できる。 問題解決力
目的を達成するために、自らの持てる資質を管理し、適切に運用することができる。 自己管理力
個人および社会発展のために、将来に向けたビジョンと戦略を計画できる。 市民としての社会的責任
※コア・コンピテンシーに関する説明
ページの先頭へ