タイトル
2022 年度 第4学期
歯学部  
日英区分: 英語
歯周病態診断・治療学
Periodontology and Periodontics
 
講義番号 科目区分 学期
076052   第4学期
ナンバリングコード 教室
NDGI0DEDZ4002N 総診棟地下大講義室(講義室1)
必修・選択の別
必修
単位数 曜日・時限
1 火2,火3
担当教員(ローマ字表記)
髙柴 正悟 [TAKASHIBA Shogo], 山本 直史 [YAMAMOTO Tadashi], 大森 一弘 [OMORI Kazuhiro], 信田 有希 [SHINODA Yuki], 池田 淳史 [IKEDA Atsushi], 井手口 英隆 [IDEGUCHI Hidetaka]
持続可能な開発目標(SDGs)
  • すべての人に健康と福祉を
対象学生
歯学部 4年次
他学部学生の履修の可否
連絡先
高柴正悟 教授

電話:086-235-6675
ファックス:086-235-6679
e-mail:stakashi@okayama-u.ac.jp
Professor Shogo Takashiba

Department of Pathophysiology - Periodontal Science
Phone: 086-235-6675
Facsimile: 086-235-6679
E-mail: stakashi@okayama-u.ac.jp
オフィスアワー
全体に関しては,月曜日 8:30〜9:00,火曜日 17:00〜17:30,木曜日 8:30〜9:00(いずれも,歯学部棟7F 歯周病態学分野)
★事前の連絡を,高柴まで本学の公式e-mail addressを用いて,行うこと(携帯メールは迷惑メールに分類されて対応できない場合あり)。

詳細に関しては,実務担当者へ確認してください。
Office is open for students; 8:30 - 9:00 Monday, 17:00 - 17:30 Tuesday, and 8:30 - 9:00 Thursday at the office of Professor in Department of Pathophysiology - Periodontal Science located on the 7th Floor of Dental School Building.
It is strongly recommended to send e-mail at least a day before you come, because the schedule may be changed.
Use the official e-mail address provided by Okayama University, or your e-mail may be classified as junk/spam mail automatically.

For more information, please contact the person in charge occasionally.
学部・研究科独自の項目
歯学教育モデル・コア・カリキュラム(平成 28 年度改訂版)

A 歯科医師として求められる基本的な資質・能力
 A-3 診療技能と患者ケア
 A-5 チ-ム医療の実践
  A-5-1) 患者中心のチーム医療
 A-6 医療の質と安全管理
  A-6-2) 医療上の事故等への対処と予防
 A-8 科学的探究
  A-8-1) 医学研究への志向の涵養(研究マインドの涵養)
 A-9 生涯にわたって共に学ぶ姿勢
  A-9-1) 生涯学習への準備
C 生命科学
 C-4 感染と免疫
  C-4-1) 感染
  C-4-2) 免疫
 C-5 病因と病態
  C-5-3) 修復と再生
  C-5-5) 炎症
D 歯科医療機器(歯科材料・器械・器具)
 D-1 歯科医療機器(歯科材料・器械・器具)の特性と用途
 D-2 歯科材料の種類、用途、成分・組成、特性、操作方法
E 臨床歯学
 E-1 診療の基本
  E-1-1) 診察の基本
  E-1-2) 画像検査を用いた診断
  E-1-3) 臨床検査
 E-3 歯と歯周組織の常態と疾患
  E-3-1) 歯と歯周組織の発生及び構造と機能
  E-3-2) 歯と歯周組織の疾患の特徴と病因
  E-3-3) 歯と歯周組織の疾患の診断と治療
 E-6 医師と連携するために必要な医学的知識
Dental Education Model ・ Core ・ Curriculum (revised edition of 2016)

A Basic qualities and abilities required of a dentist
A-3 Medical skills and patient care
A-5 Team medical practice
A-5-1) Patient-centered team medicine
A-6 Medical quality and safety management
A-6-2) Countermeasures against medical accidents and prevention
A-8 Scientific inquiry
A-8-1) Oriented Recharge for Medical Research (Recharge of Research Mind)
A-9 Posture to Learning together
A-9-1) Preparation for lifelong learning
C Life science
C-4 infection and immunity
C-4-1) Infection
C-4-2) Immunization
C-5 Etiology and pathology
C-5-3) Repair and regeneration
C-5-5) Inflammation
D Dental medical equipment (dental materials, instruments, instruments)
D-1 Properties and applications of dental medical equipment (dental materials, instruments, instruments)
D-2 Dental material type, application, composition / composition, characteristics, operation method
E Clinical dentistry
E-1 Basics of medical treatment
E-1-1) Basics of Examination
E-1-2) Diagnosis using image inspection
E-1-3) Clinical examination
E-3 Normal condition and disease of teeth and periodontal tissue
E-3-1) Generation and structure and function of teeth and periodontal tissue
E-3-2) Characteristics and pathogenesis of tooth and periodontal tissue disease
E-3-3) Diagnosis and treatment of diseases of teeth and periodontal tissue
E-6 Medical knowledge necessary to collaborate with doctors
使用言語
学生により日本語又は英語
授業の概要
辺縁性歯周疾患の病態を生物学的な基礎に基づいて解説し,これらの疾患の病因,診断,治療法,ならびに予防法を教授する。
We describe the pathology of limbic periodontal disease based on biological basis and teach the etiology, diagnosis, treatment, and prevention methods of these
diseases.
学習目的
一般目標(GIO):
個々の患者の辺縁性歯周疾患を適切に診断しそれに基づいて治療を行うために,辺縁性歯周疾患の病態と病因,診査,診断,治療法,ならびに予防法を理解する。
GIO: To understand the protocol for etiology, examination, diagnosis, treatment and prevention of periodontitis in order to treat the patients based on appropriate diagnosis
到達目標
行動目標(SBOs):
1. 歯周組織の構造とその構成細胞について説明できる(想起)
2. 歯周組織破壊のメカニズムと治療に伴う治癒のメカニズムを説明できる(想起)
3. 辺縁性歯周疾患の病態を修飾する宿主因子と病原因子を説明できる(想起)
4. 歯周疾患の分類とそれぞれの疾患の特徴を説明できる(想起)
5. 辺縁性歯周疾患の病態を細菌感染と生体防御のバランスの観点から説明できる(想起)
6. 各歯周疾患の診査・診断と治療法について説明できる(想起)
7. 臨床所見とX線所見に基づいて,その症例の診断ができる(解釈)
8. 診断に基づいて,基本的な治療計画を立案できる(問題解決)
9. 個々の症例ごとに診断に基づいた治療を行う習慣を身に付ける(態度・習慣)
10. 先進的な治療法や診断法に興味を示す(態度・習慣)
SBOs:
1. To have the ability to explain the component of periodontal tissue and periodontal cells
2. To have the ability to explain the mechanism of destruction of periodontal tissue and wound healing after periodontal therapy
3. To have the ability to explain the host and parasite factors, affecting the pathology of periodontal lesion
4. To have the ability to explain the classification of periodontal disease, and the tendency of each disease
5. To have the ability to explain the pathology of periodontal and endodontic lesion from the point of the balanced interaction bacterial infection and host defense
6. To have the ability to explain the method of examination, diagnosis, and treatment for periodontal diseases
7. To have the ability to diagnose the case based on clinical data and radiographic data
8. To have the ability to make the treatment plan based on the diagnosis
9. To have the ability to perform treatment based on each diagnosis in every case 10.To have interest in advanced treatment and diagnostic method
授業計画
第1回    12月 6日
2・3限目: イントロダクション(歯周病学の歴史・歯周病学の発展)
 高柴 教授

第2回    12月13日
2・3限目: 歯周病態診断(歯周疾患の診査・診断 conventinal & up-coming)
 大森 講師

第3回    12月20日
2・3限目: 歯周病病態診断から歯周病治療へ(治療計画の立案と歯周治療の目標,救急治療と歯周基本治療)
 伊東(信田) 助教

第4回    1月10日
2・3限目: 歯周外科治療(基本的術式・組織付着療法,切除療法)
 山本 准教授

第5回     1月17日
2・3限目: 歯周外科治療(再生療法,歯周形成手術)
 井手口 助教

第6回    1月24日
2・3限目: 歯周病治療(根分岐部病変の治療,歯内ー歯周病変の治療,口腔機能回復治療)
 池田 助教

第7回     1月31日
2限目: 歯周病治療(Maintenance & SPT)
 平井 助教
3限目: 特殊な歯周病(歯肉増殖,壊死性潰瘍性歯周炎,遺伝性・家族性)
 大森 講師

第8回     2月7日
2限目: 試験:「歯周病学」をまとめる(高柴教授から出題)
 高柴 教授
3限目: 試験:「歯周病学」をまとめる(各教員から出題)
 高柴 教授
1st December 6
Period 2 & 3: Introduction (History of Periodontal Disease, Development of Periodontal Disease)
Professor Takashiba

2nd December 13
Period 2 & 3: Diagnosis of Periodontal Disease (Conventional and Up-coming Diagnosis)
Senior Assistant Prof. Omori

3rd December 20
Period 2 & 3: From Pathophysiology of Periodontal Disease to Treatment of Periodontal Disease (Planing and Goal of Periodontal Treatment, Emergency Treatment and Periodontal Basic Treatment)
Assistant Prof. Ito (Shinoda)

4th January 10
Period 2 & 3: Periodontal Surgical Treatment (Basic Surgical Procedure, Resection Therapy)
Associate Prof. Yamamoto

5th January 17
Period 2 & 3: Periodontal Surgery (Regenerative Therapy, Periodontal Surgery)
Assistant Prof. Ideguchi

6th January 24
Period 2 & 3: Treatment Of Periodontal Disease (Root Furcation Lesion, Endodontic-Periodontal Lesion, Rehabilitation of Oral Function)
Assistant Prof. Ikeda

7th January 31
Period 2: Periodontal Disease Treatment (Maintenance & SPT)
Assistant Prof. Hirai
Period 3: Special Periodontal Disease (Gum Growth, Necrotizing Ulcerative Periodontitis, Hereditary & Familial)
Senior Assistant Prof. Omori

8th February 7
Period 3: Examination: To summarize "Periodontology" (Questions from Prof. Takashi)
Professor Takashiba
Period 3: Examination: Summarize " Periodontology " (Questions from other faculties)
Professor Takashiba
授業時間外の学習(予習・復習)方法(成績評価への反映についても含む)
予備知識を持っていなくても,自ら勉強して自分自身を改善するための感覚/動機を持っているべきです。基礎科目や他科目との連携を常に考えることが大切です。
You should have sense/motivation for improve yourself by studying even though you do not have preliminary knowledge. It is important to always think about collaboration with basic subjects and other subjects.
授業形態
(1)授業形態-全授業時間に対する[講義形式]:[講義形式以外]の実施割合
90% : 10%
(2)授業全体中のアクティブ・ラーニング
協働的活動(ペア・グループワーク、ディスカッション、プレゼンテーションなど)
1~2回程度
対話的活動(教員からの問いかけ、質疑応答など)
1~2回程度
思考活動(クリティカル・シンキングの実行、問いを立てるなど)
半分未満
理解の確認・促進(問題演習、小テスト、小レポート、授業の振り返りなど)
ほぼ毎回
(3)授業形態-実践型科目タイプ
該当しない
(4)授業形態-履修者への連絡事項
教員の要求に応じて,印刷物(配布資料),スライド,ビデオ,インターネットが使用されます。

次のリンクでムービーや資料を見なければなりません。
http://www.cc.okayama-u.ac.jp/~perio/bind21/lectures.html
Printed materials (handouts), slides, videos, internet will be used at lecturer's demand.

Must watch the movies and read files in the following link.
http://www.cc.okayama-u.ac.jp/~perio/bind21/lectures.html
使用メディア・機器・人的支援の活用
視聴覚メディア(PowerPointのスライド、CD、DVDなど)
ほぼ毎回
学習管理システム(Moodleなど)
1~2回程度
人的支援(ゲストスピーカー、TA、ボランティアなど)
1~2回程度
履修者への連絡事項
・PowerPoint等を用いた視覚教材
・学生はICT機器を用いて,資料収集(研究分野のHP等から)
・岡大moodleにて資料提供
Visual teaching materials using PowerPoint etc.
Students use ICT equipment to collect data (from HP in our department).
教科書
備考
講義中に適宜紹介する。
事前に,http://www.cc.okayama-u.ac.jp/~perio/bind21/lectures.htmlにある「歯周病態診断・治療学」
Periodontology and Periodontics の資料を予習しておくこと。
選択すべき教科書群;
1.臨床歯周病学 第2版:吉江弘正,村上伸也,申基喆,伊藤公一(編集),医歯薬出版,定価 9,975円
2.標準歯周病学(STANDARD TEXTBOOK) 第4版:鴨井久一,伊藤公一,山田了(編集),医学書院,定価 7,980円
3.グリックマン臨床歯周病学 第6版:Fermin A., Jr. Carranza(著),原耕二(翻訳),西村書店,定価 29,400円
4.Preventive Periodontology 臨床を支えるサイエンスを知る・唾液検査を活用する・生活習慣病を予防する:鴨井久一,花田信弘,佐藤勉,野村義明(編),医歯薬出版,定価:12,600円
5.歯周病診断のストラテジー:吉江弘正・宮田隆(編著)医歯薬出版,定価 13,650円

以下は,日本歯周病学会から(PDF入手可能が多い)
7.歯周病の診断と治療の指針2007(http://www.perio.jp/publication/upload_file/guideline_periodontology.pdf)編集:特定非営利活動法人日本歯周病学会,医歯薬出版株式会社
8.歯周病の検査・診断・治療計画の指針2008(http://www.perio.jp/publication/upload_file/guideline_perio_plan_2008.pdf)編集:特定非営利活動法人日本歯周病学会,医歯薬出版株式会社
9.歯周病患者におけるインプラント治療の指針2008(http://www.perio.jp/publication/upload_file/guideline_implant.pdf)編集:特定非営利活動法人日本歯周病学会,医歯薬出版株式会社
10.歯周病患者における抗菌療法の指針(http://www.perio.jp/publication/upload_file/guideline_antimicrobial_therapy.pdf)編集:特定非営利活動法人日本歯周病学会,医歯薬出版株式会社
11.糖尿病患者に対する歯周治療ガイドライン(http://www.perio.jp/publication/upload_file/guideline_diabetes.pdf)編集:特定非営利活動法人日本歯周病学会,医歯薬出版株式会社
12.「歯周病患者に対する補綴歯科治療のありかた」に関する提案書(http://www.perio.jp/publication/upload_file/guideline_hotetsu.pdf)【執筆】社団法人 日本補綴歯科学会医療委員会医療問題検討部会 & 特定非営利活動法人 日本歯周病学会医療委員会  【掲載】日本歯周病学会会誌第51巻2号
13.『歯周病学用語集 第2版』 Glossary of Periodontal Terms 2013(http://www.perio.jp/publication/glossary.shtml)特定非営利活動法人日本歯周病学会編,医歯薬出版株式会社 定価 3,150円
We recommend taking a look of files “Periodontology and Periodontics” in our HP (http://www.cc.okayama-u.ac.jp/~perio/bind21/lectures.html) as self-preparations in advance.
We will dictate the textbook during the lecture.
(http://www.perio.jp/publication/upload_file/guideline_periodontology.pdf) (http://www.perio.jp/publication/upload_file/guideline_perio_plan_2008.pdf) (http://www.perio.jp/publication/upload_file/guideline_implant.pdf) (http://www.perio.jp/publication/upload_file/guideline_antimicrobial_therapy.pdf) (http://www.perio.jp/publication/upload_file/guideline_diabetes.pdf) (http://www.perio.jp/publication/upload_file/guideline_hotetsu.pdf)
Glossary of Periodontal Terms 2013(http://www.perio.jp/publication/glossary.shtml)
参考書
備考
講義中に適宜紹介する。本分野が作成した実習書を各論講義にも用いる。
講義の資料も配布する。また,図書館とInternetを利用して検索を行い情報収集することも必要になる。
We will dictate during the lecture, and distribute the brochures.
We recommend searching references using library and internet appropriately.
成績評価基準(授業評価方法)
毎回講義内容とその感想をレポートにして提出してもらうことによって授業に対する姿勢とともに個人の知識や思考能力を評価する。また,講義内容に関する筆記試験(単に知識を求めるものではないことに注意)を行う。試験80点、レポート20点。
Evaluated by each lecturer on the basis of report (20%) and examination (80%).
It is mandatory to submit report on each lecture.
Written examination is mandatory.
受講要件
歯学部生は必須
Mandatory for Dental students
教職課程該当科目
この項目は当該科目には該当しない
Not applicable
JABEEとの関連
関連しない
Not related
持続可能な開発目標(SDGs)

(保健)あらゆる年齢のすべての人々の健康的な生活を確保し、福祉を促進する。
実務経験のある教員による授業科目
該当する Applicable
全教員は,歯周病治療の実務経験あり。歯周病学と歯周治療学の研究し臨床実践を行っています。
All faculty members have practical experience in periodontal disease treatment. We are conducting research and clinical practice in periodontology and periodontology.
備考/履修上の注意
実際の講義は,研究科ならびに診療科の他のスタッフの協力を得て,それぞれのスタッフが得意とするトピックスについて講義することがある。

すべての教員は歯科医師です、そして彼らは臨床歯科診療の経験を持っています。
Our faculty member are in charge for each lecture.
This lecture has a translational role between basic and clinic to understand subsequent lectures, “Periodontology and Periodontics”.

All faculty are dentists, and they have experience in clinical dental practice.
学習成果(LCOs)
「学修成果(LCOs)」 関連するコア・コンピテンシー 評価の方法
歯科医療に関連する生命科学的知識を身につけ応用できる。 人類の文化、社会と自然に関する知識の理解
歯科領域の各種疾患の基本的な予防と治療を計画・実施できる。 論理的思考力
世界的水準で歯科医学的に重要な事象を理解し議論できる。 多文化・異文化に関する知識の理解
歯科医学における問題を発見し、科学的解決に導くことができる。 問題解決力
※コア・コンピテンシーに関する説明
ページの先頭へ