|
|
電話番号 086-235-6675 Eメールアドレス stakashi@okayama-u.ac.jp
|
Phone: 086-235-6675 Email: stakashi@okayama-u.ac.jp
|
|
|
|
月曜日8:00~9:00,火曜日17:00~18:00,木曜日8:00~9:00(いずれも,歯学部棟7F 歯周病態学分野) なお,変更がしばしばありますので,事前にe-mailで連絡があると助かります! (本学の公用mail addressを使用して下さい。さもないと迷惑メールとして分類されて対応出来ないことがあります。)
|
Monday 8: 00-9: 00, Tuesday 17: 00-18: 00, Thursday 8: 00-9: 00 (Dental School Building, 7th floor, Dept. of Periodontal Science) Since schedule is subject to change, it would be helpful if you contact me by e-mail in advance! (Please use the official mail address of our university. Otherwise, it may be classified as junk mail and I may not be able to respond.)
|
|
|
|
歯学教育モデル・コア・カリキュラム(平成 28 年度改訂版)
A 歯科医師として求められる基本的な資質・能力 A-2 医学知識と問題対応能力 A-2-1) 課題探究・解決能力 A-2-2) 学修の在り方 A-7 社会における医療の実践 A-7-1) 地域医療への貢献 A-8 科学的探究 A-8-1) 医学研究への志向の涵養(研究マインドの涵養) A-9 生涯にわたって共に学ぶ姿勢 A-9-1) 生涯学習への準備 B 社会と歯学 B-1 健康の概念 C 生命科学 C-4 感染と免疫 C-4-1) 感染 C-4-2) 免疫 C-5 病因と病態 C-5-2) 細胞傷害、組織傷害及び萎縮 C-5-3) 修復と再生 C-5-4) 循環障害 C-5-5) 炎症 C-6 生体と薬物 C-6-4) 薬物の副作用と有害作用 E 臨床歯学 E-6 医師と連携するために必要な医学的知識
|
Dental Education Model ・ Core ・ Curriculum (revised edition of 2016)
A Basic qualities and abilities required of a dentist A-2 Medical knowledge and ability to deal with problems A-2-1) Ability to explore and solve problems A-2-2) Way of learning A-7 Medical practice in society A-7-1) Contribution to regional medical care A-8 Scientific inquiry A-8-1) Oriented Recharge for Medical Research (Recharge of Research Mind) A-9 Posture to Learning together A-9-1) Preparation for lifelong learning B Society and dentistry B-1 Health concept C Life science C-4 infection and immunity C-4-1) Infection C-4-2) Immunization C-5 Etiology and pathology C-5-2) Cell injury, tissue injury and atrophy C-5-3) Repair and regeneration C-5-4) Circulation injury C-5-5) Inflammation C-6 Biological and drug C-6-4) side effects and adverse effects of drugs E Clinical dentistry E-6 Medical knowledge necessary to collaborate with doctors
|
|
|
|
|
口腔科学と全身の科学との関係を,主に感染症,慢性炎症,および免疫疾患の観点から概説する。「口腔内科」の発展的・学際的な考え方を理解させるとともに“個体医療”の概念を教示する。
|
This lecture reviews the relationship of periodontal medicine and whole body science, especially infectious disease, chronic inflammation and immune disease. We also teach the concept of periodontal medicine as individual medicine.
|
|
|
|
一般目標(GIO): 種々の疾患は個体毎に異なる病態を持つことを診断して治療・管理を行う,すなわち,“個体医療”の概念に基づいて治療を実践するために,口腔科学と全身の科学との関係を,主に感染症,慢性炎症,および免疫疾患の観点から捉え,「口腔内科」の発展的・学際的な考え方を理解する。
|
GIO: We ask for students to acquire clinical knowledge of periodontal medicine. Students need to learn and understand the assosciation of periodontal medicine and systemic diseases on the interdisciplinary basis of pathophysiology for infectious disease, chronic inflammation and immune disease.
|
|
|
|
行動目標(SBOs): 1. 辺縁性歯周疾患と根尖性歯周疾患の病態を感染学と免疫学の観点から説明できる(想起) 2. 疾患の原因を分子レベルで捉えようとする考え方をもつ(態度・習慣) 3. 個体医療の概念と重要性を説明できる(想起) 4. 易感染性宿主とその歯科治療概念を説明できる(想起) 5. 口腔内疾患と全身疾患との関連性を説明できる(想起) 6. 論文等を適切に活用し,科学的な判断ができる(解釈) 7. 口腔内感染症を全身の健康と結びつけて考える姿勢を身に付ける(態度・習慣) 7. 先進的な診断・治療法や新しい研究成果の知識習得に積極性を示す(態度・習慣)
|
SBOs: 1. Explainable the pathology of marginal periodontitis and periapical periodontitis using the knowledge of infectious disease medicine and immunology. 2. Explainable the disease etiology at molecular level. 3. Explainable the concept and consequence of individual medicine. 4. Explainable the concept of dental treatment for compromised host. 5. Explainable the relationship of oral disease and systemic diseases. 6. Be abele to do the scientific judgment using scientific papers appropriately. 7. Explainable the pathology of oral disease associated with systemic conditions. 8. Be able to to get the novel knowledge of proceeding for diagnosis, treatment and research.
|
|
|
|
注意: 1. COVID-19対策のため,非常勤講師による講義を含めて,オンラインでのライブ講義です。(なお,オンデマンド受講も可能) 2. 教養科目としても公開していますので,他学部の学生が受講する場合があります。今年度は,歯学部講義が先行するため,5/12(5回目)から一緒になります。 3. 特別講義のために予定が変更する可能性が高いので,事前にmoodleでも確認すること。
1回目 4月 7日(3-4限;11:00〜12:00, 12:50〜13:50) 口腔内科学の概説 歯周内科学の概説 口腔科学から隣接科学への貢献と影響 / 高柴教授 ★ 小テスト(moodle)
2回目 4月14日(3-4限;11:00〜12:00, 12:50〜13:50) 全身疾患の口腔への影響・口腔疾患の全身への影響 これからの歯科医療が目指すべき方向性 / 山本准教授 ★ 小テスト(moodle)
3回目 4月21日(3-4限;11:00〜12:00, 12:50〜13:50) 全身疾患の口腔への影響・口腔疾患の全身への影響 病院内の歯科・易感染宿主や有病者との関わり / 伊東助教 ★ 小テスト(moodle)
4回目 4月28日(4限;12:50〜13:50) 全身疾患の口腔への影響・口腔疾患の全身への影響 糖尿病外来 / 大森講師 ★ 小テスト(moodle)
5回目 5月12日(4限;12:50〜13:50) 全身疾患の口腔への影響・口腔疾患の全身への影響 院内連携と地域連携での口腔科 / 平井助教 ★ 小テスト(moodle)
6回目 5月19日(1-4限;08:40〜12:00, 12:50〜13:50) 特別Online講義 非常勤講師,高柴教授 栗原英見 名誉教授(広島大) 吉村篤利 教授(長崎大) 佐藤 聡 教授(日歯大新潟) (講義テーマは,後日に掲載します。) ★ 小テスト(moodle)
7回目 5月26日(4限;12:50〜13:50) 全身疾患の口腔への影響・口腔疾患の全身への影響 妊婦外来 / 大森講師 ★ 小テスト(moodle)
8回目 6月2日 口腔内科学:最終試験(予備) 「口腔内科学」をまとめる / 高柴教授 ★毎回のレポートを期限内に提出している学生は,この最終試験を免除します。 この試験を受験する必要がある学生は,自発的に1週間前までに高柴までe-maiで連絡すること。
|
Attention: 1. Due to the COVID-19 pandemic, live online lectures, including lectures by part-time lecturers will be provided. (On-demand lectures are also available.) 2. This course is also open as a liberal arts course, thus students from other faculties may attend. In this year, since the lectures of the Dental School will be held first, they will participate in the class from May 12 (5th lecture). 3. There is a high possibility that the schedule will change due to the special lecture, thus please check the moodle in advance.
1st April 7 (3rd - 4th period; 11:00-12:00, 12:50-13:50) General Outline of Oral Science (Oral Medicine / Periodontal Medicine) Contribution and influence from oral science to adjacent science Professor Takashiba > Short test
2nd April 14 (3rd - 4th period; 11:00-12:00, 12:50-13:50) Effects of Systemic Illness on; 11:00-12:00, 12:50-13:50 Mouth & Influence of Oral Diseases on Whole Body Directions to be aimed for future dental care Associate Prof. Yamamoto > Short test
3rd April 21 (3rd - 4th period; 11:00-12:00, 12:50-13:50) Effects of Systemic Illness on Mouth & Influence of Oral Diseases on Whole Body Relationship with dental / compromised hosts and diseased persons in hospital Assistant Prof. Ito-Shinoda > Short test
4th April 28 (4th period; 12:50-13:50) Effects of Systemic Illness on Mouth & Influence of Oral Diseases on Whole Body Diabetes outpatient Senior Assistant Prof. Omori > Short test
5th May 12 (4th period; 12:50-13:50) Effects of Systemic Illness on Mouth & Influence of Oral Diseases on Whole Body Oral medicine in the hospital cooperation and regional collaboration Assistant Professor Hirai > Short test
6th May 19 (1st - 4th period; 08:40-12:00, 12:50-13:50) Special online lectures; Part-time Lecturers, Professor Takashiba > Emeritus Prof. Kurihara (Hiroshima University) > Prof. Yoshimura (Nagasaki Dental University) > Prof. Sato (Nippon Dental University at Niigata) Lecture tiles: TBD > Short test
7th May 26 (4th period; 12:50-13:50) Effects of Systemic Illness on Mouth & Influence of Oral Diseases on Whole Body Maternity outpatient Senior Assistant Prof. Omori > Short test
8th June 2 Final Exam (Reserve) Summarize "Periodontal/Oral Medicine" Professor Takashiba >> Students who submit each report on time will be exempt from this final exam. >> Students who need to take this exam should voluntarily contact Prof. Takashiba by e-mail one week in advance .
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
★ 新型コロナウイルス対策後の日程変更によって講義回数が減少したので,毎回の講義後 に小テストを課すことになりました。岡山大学moodleを使用して実施します。毎回のレポ ートと合わせて皆さんの理解度を判定します。(必ず事前に相談してください。試験形態を 調整します。)
研究室のHPでの予習・復習を含みます。 特別な配慮を必要とする場合は,事前にご相談ください。
|
< Note > Due to the reduction of lectures as a result for anti-COVID-19 pandemic, short test will be scheduled for each lecture by using Okayama Unoversity moodle. Students' will be evaluated by both short tests and written reports. (You should consult Prof. Takashiba before in advance. Short test may be waived.)
Includes preparation and review at HP of our laboratory. To see some of the past lecture materials in advance. Access from the following link. Password is ps6675. Section "Periodontal/Oral Medicine" at http://www.cc.okayama- u.ac.jp/~perio/bind21/lectures.html
In case you need special consideration, please consult in advance.
|
|
|
|
|
|
|
|
プリント(PDF),スライド,ビデオ,Internet等を使用します。 もちろん,ICTも。 板書もあり。
履修者への連絡事項: 日英の言語を含むスライドを使用しますので,配慮が必要な場合は履修登録する前に担当教員に相談して下さい。 板書もありますので,配慮が必要な場合は履修登録する前に担当教員に相談して下さい。
|
We use prints (PDF), slides, video, Internet etc. Of course, ICT too. There are also board books.
Contact matter to students: ・We will use slides including English and Japanese languages, so if you need consideration please consult with your supervisor before registration. ・Since there are also board books, If consideration is necessary, please consult with the supervisor in charge before registering for the course.
|
|
|
|
|
|
978-4-263-44469-6
|
|
|
歯周病と全身の健康
|
|
日本歯周病学会編
|
|
医歯薬出版
|
|
2016
|
|
備考
Textbook #1 & #2 are available as PDF from the Website of Japanese Society of Periodontology without any charge. 販売店:泰山堂書店
|
Textbook #1 & #2 are available as PDF from the Website of Japanese Society of Periodontology without any charge. Taizando Bookseller
|
|
|
|
|
★ 新型コロナウイルス対策後の日程変更によって講義回数が減少したので,毎回の講義後に小テストを課すことになりました。岡山大学moodleを使用して実施します。毎回のレポ ートと合わせて皆さんの理解度を判定します。(必ず事前に相談してください。試験形態を調整します。) (旧:毎回講義内容とその感想をレポートにして提出してもらうことによって授業に対する 姿勢とともに個人の知識や思考能力を評価する。また,講義内容に関する筆記試験(単に知 識を求めるものではないことに注意)を行う。試験80点,レポート20点。)
|
< Note > Due to the reduction of lectures as a result for anti-COVID-19 pandemic, short test will be scheduled for each lecture by using Okayama Unoversity moodle. Students' will be evaluated by both short tests and written reports. (You should consult Prof. Takashiba before in advance. Short test may be waived.) (Former: Evaluate personal knowledge and thinking abilities as well as attitudes towards lessons by having them report on lecture contents and their impressions each time and submit it. Also, a written examination on the contents of the lecture (note that it is not simply asking for knowledge). 80% tests, 20% reports.)
|
|
|
|
|
歯科学生に必須
自己学習能力とモチベーション あなた自身の新しい情報を入手する能力 異なる世代のあなたの意見を説明する論理的なステートメントの能力
|
Mandatory for Dental Students
Self-learning ability and motivation Ability to obtain something new information on your own Ability of a logical statement to explain your opinion of different generations
|
|
|
|
|
|
(保健)あらゆる年齢のすべての人々の健康的な生活を確保し、福祉を促進する。 |
(持続可能な都市)包摂的で安全かつ強靱(レジリエント)で持続可能な都市及び人間居住を実現する。 |
|
|
該当する
Applicable
|
歯周病と全身疾患の関連性についての研究を行っている。特に歯周炎と糖尿病の相互関係を分子生物学的に解明すること、ならびに歯周炎が易感染性宿主に与える影響について解析している。歯科におけるこの分野の重要性は近年急速に高まっており、研究内容は講義に取り入れている。
担当教員は,歯科医師であり,Periodontal Medicineの研究と臨床実践を行っています。
|
We are conducting research on the relationship between periodontal disease and systemic disease. In particular, we analyze the interrelationship between periodontitis and diabetes in terms of molecular biology and analyze the effect of periodontitis on compromised hosts. The importance of this field in dentistry has been rapidly increasing in recent years, and the content of research is incorporated into the lecture.
Leachers are dentists, and all of them perform research and clinical practice of Periodontal Medicine.
|
|
|
実際の講義は,講座ならびに診療科の他のスタッフの協力を得て,それぞれのスタッフが得意とするトピックスについて講義することがある。
担当教員すべては歯科医師であり,口腔内科学の研究を行い,日常臨床に応用している。
|
This lecture has a translational role between basic and clinic to understand subsequent lectures, “Periodontology and Periodontics”, “Endodontology and Endodontics”. For evolution of “Periodontal Medicine”, and understanding “Oral infection disease”, students are intended to think what “Dentistry” is. Lectures are given lectures on topics that each staff is good at, with the cooperation of courses and other staff in the department of clinical department.
All lectureers in charge are dentists, they research oral medicine andディスカッション,レポート,筆記試験 apply them to daily clinical practice.
|
|
|
|
|
「学修成果(LCOs)」
|
関連するコア・コンピテンシー
|
評価の方法
|
社会における各種医療運用システムを理解し応用できる。
|
情報リテラシー
|
|
歯科医療に関連する臨床隣接医学知識を身につけて応用できる。
|
生涯学習力
|
|
臨床上の問題解決に質の高いエビデンスを収集し応用できる。
|
問題解決力
|
|
世界的水準で歯科医学的に重要な事象を理解し議論できる。
|
多文化・異文化に関する知識の理解
|
|
※コア・コンピテンシーに関する説明
|
|