|
|
高柴正悟 教授(代表) e-mail:stakashi@okayama-u.ac.jp 電話:086-235-6675 ファックス:086-235-6679
他の教員(柳 文修 教授,小河達之 助手)は,講義・演習時に紹介
|
Professor Shogo Takashiba (Representative) Department of Pathophysiology - Periodontal Science E-mail: stakashi@okayama-u.ac.jp Phone: 086-235-6675 Facsimile: 086-235-6679
(Information for Prof. Yanagi & Assist. Ogawa will be announced in Lecture.)
|
|
|
|
随時(ICTを活用)
直接面談の場合には,月曜日 8:00〜9:00,火曜日 17:00〜18:00,木曜日 8:00〜9:00(いずれも,歯学部棟7F 歯周病態学分野) ★事前の連絡を,高柴まで本学の公式e-mail addressを用いて,行うこと(携帯メールは迷惑メールに分類されて対応できない場合あり)。
詳細に関しては,実務担当者へ確認してください。
|
Contact us by using ICT anytime.
Office is open for students; 8:00 - 9:00 Monday, 17:00 - 18:00 Tuesday, and 8:00 - 9:00 Thursday at the office of Professor in Department of Pathophysiology - Periodontal Science located on the 7th Floor of Dental School Building. It is strongly recommended to send e-mail at least a day before you come, because the schedule may be changed. Use the official e-mail address provided by Okayama University, or your e-mail may be classified as junk/spam mail automatically.
|
|
|
|
【情報の収集,処理,発信】
歯学教育モデル・コア・カリキュラム(平成 28 年度改訂版)
A 歯科医師として求められる基本的な資質・能力 A-1 プロフェッショナリズム A-1-1) 医の倫理と生命倫理 A-2 医学知識と問題対応能力 A-2-1) 課題探究・解決能力 A-2-2) 学修の在り方 A-4 コミュニケ-ション能力 A-4-1) コミュニケーション A-6 医療の質と安全管理 A-6-1) 安全性の確保 A-6-2) 医療上の事故等への対処と予防 A-9 生涯にわたって共に学ぶ姿勢 A-9-1) 生涯学習への準備
|
【Collection, processing, transmission of information】
Dental Education Model ・ Core ・ Curriculum (revised edition of 2016)
A Basic qualities and abilities required of a dentist A-1 Professionalism A-1-1) Medical ethics and bioethics A-2 Medical knowledge and ability to deal with problems A-2-1) Ability to explore and solve problems A-2-2) Way of learning A-4 Communication capacity A-4-1) Communication A-6 Medical quality and safety management A-6-1) Secure safety A-6-2) Countermeasures against medical accidents and prevention A-9 Posture to Learning together A-9-1) Preparation for lifelong learningProfessional Subjects
|
|
|
|
|
歯学部で学んで行く上で必要なICT技術を,講義と実習を通して体得する。
|
ICT technology necessary to learn in the dental department, through acquiring lectures and practical training
|
|
|
|
学内のネットワークを用いた他者との交流,情報の収集と処理,自己表現を安全に可能にする。 特に,e-mail,クラウド,ホームページ等の今後に使用するICTの基本的使用(エチケットを含む)を修得する。
|
Enable exchanges with others using the network in the university, collection and processing of information, self-expression safely. In particular, you will acquire the basic use (including etiquette) of ICT to be used in the future such as e-mail, cloud, homepage etc.
|
|
|
|
臨床実習等での医療情報システムを使用する際に必要な情報リテラシーを修得 特に,個人情報保護などの情報セキュリティに関わる知識を持って実践
|
Learn the information literacy necessary for using the medical information system in clinical training etc. In particular, practicing with knowledge related to information security such as protection of personal information
|
|
|
|
新型コロナウイルス対策のため,online講義を主とします。(15:10 - 16:10,16:20 - 17:20) ★ ただし,融合棟PC室(情報演習室)で対面講義を実施する機会を探します。その際には,各自のPCを持参してください。(情報処理入門1で対応できなかった部分へ対応します。) ■講義場所の変更 に注意; moodleでお知らせします。
第1回 6月 3日(金) ★ 融合棟PC室(情報演習室) or ☆ Online 1.医療情報入門: 1)医療情報としての診療録(カルテ)の扱い方; 2)医療情報の社会での位置づけとPersonal Health Record(PHR);3)電子カルテの考えかた 2.岡大IDを攻略せよ: gmailの設定や,手持ちのスマートフォン等を学内で快適に利用するための準備をしよう 【高柴正悟,柳 文修,小河達之】
第2回 6月10日(金) ★ 融合棟PC室(情報演習室) or ☆ Online 1.医療情報倫理: 1)医療情報を扱う上での『倫理』; 2)実際の文書ファイルの扱いと個人情報保護 2.Googleに乗っかれ: 学生用のGmailを用いて,コミュニケーションを取る方法を学ぼう。また,Googleの各種サービスを使ってみよう 【高柴正悟,柳 文修,小河達之】
第3回 6月17日(金) ★ 融合棟PC室(情報演習室) or ☆ Online 1.災害時の医療情報: 1)災害時での医療情報の価値; 2)検索できる災害時医療制度 2.Officeに使われるな: Word,Excel,PowerPointの基本的な操作を学ぼう 【高柴正悟,柳 文修,小河達之】
第4回 6月24日(金) ★ 融合棟PC室(情報演習室) or ☆ Online 1.医療情報の一次利用と二次利用: 1)一次利用(診療目的の利用,医療行為の公的書類作成のための利用); 2)二次利用(病院経営管理のための利用,社会的利用,医療政策の立案・検証への利用,医学教育などへの利用(卒前教育・卒後研修を含む)) 2.検索で何を聞く?: 歯学部で学ぶために必要な文献の検索方法等を学ぼう 【高柴正悟,柳 文修,小河達之】
第5回 7月 1日(金) ★ 融合棟PC室(情報演習室) or ☆ Online 1.歯科・ロ腔領域の情報システムの特徴: 1)歯科・ロ腔領域の診療の特徴; 2)歯の部位のシステム的取扱い; 3)歯科の予約システム; 4)歯科衛生士,歯科技工士が関わるシステム; 5)歯科の診療規模とシステムの関係 2.調べたらまとめよう: 自分の興味に従い調査した内容を,Officeを利用してまとめてみましょう 【高柴正悟,柳 文修,小河達之】
第6回 7月 8日(金) ★ 融合棟PC室(情報演習室) or ☆ Online 1.医科歯科連携 2.伝えるための準備: PowerPointやWebページを含めて,公開する時の注意点について考えてみよう 3.Webページ作ってみる?: ホームページをつくってみよう 【高柴正悟,柳 文修,小河達之】
第7回 7月22日(金) ★ 融合棟PC室(情報演習室) or ☆ Online 1.医療の安全と医療情報 2.Webページ作ってみる?: ホームページをつくってみよう 【高柴正悟,柳 文修,小河達之】
第8回 7月29日(金) ★ 融合棟PC室(情報演習室) or ☆ Online 1.試験:相互評価; 何できた? 発表して,お互いの作品を見てみよう 【高柴正悟,柳 文修,小河達之】
|
Due to the COVID-19 crisis, this class will be open as online lecture. (15:10 - 16:10, 16:20 - 17:20) However, the first class is as regular class in the PC Room at Interdisciplinary Education and Research Building.
1st June 3, Friday *Interdisciplinary Education and Research Building OR Online 1. Introduction to medical information: 1) How to treat medical record (medical record) as medical information; 2) Positioning of medical information in society and Personal Health Record (PHR); 3) How to think of electronic medical record 2. Capture Okayama University ID: Let's set up gmail and prepare for comfortable use of handheld smartphones etc. [Shogo Takashiba, Yoshinobu Yanagi, Tatsuyuki Ogawa]
2nd June 10, Friday *Interdisciplinary Education and Research Building OR Online 1. Medical information ethics: 1) "ethics" in handling medical information; 2) handling of actual document files and protection of personal information 2. Get on Google: Learn how to communicate using student Gmail. Also, try using various Google services [Shogo Takashiba, Yoshinobu Yanagi, Tatsuyuki Ogawa]
3rd June 17, Friday *Interdisciplinary Education and Research Building OR Online 1. Medical information at the time of disaster: 1) the value of medical information at the time of disaster; 2) medical system at the time of disaster that can be searched 2. Used in Office: Learn the basic operations of Word, Excel, PowerPoint [Shogo Takashiba, Yoshinobu Yanagi, Tatsuyuki Ogawa]
4th June 24, Friday *Interdisciplinary Education and Research Building OR Online 1. Primary use and secondary use of medical information: 1) Primary use (use for diagnosis purpose use, use for preparing public documents of medical action); 2) Secondary use (use for hospital business management, social use , Planning and verification of medical policy, use for medical education (including postgraduate education / postgraduate training)) 2. What would you ask for in the search? : Learn how to search literature necessary for studying at the dental school [Shogo Takashiba, Yoshinobu Yanagi, Tatsuyuki Ogawa]
5th July 1, Friday *Interdisciplinary Education and Research Building OR Online 1. Characteristics of the information system of the dental / robust area: 1) Characteristics of medical treatment in the dental / rococar area; 2) Systematic handling of the tooth site; 3) Dental reservation system; 4) Dental hygienists and dental technicians System involved; 5) Relationship between dental medical care scale and system 2. Let's summarize by examining: Let's summarize contents investigated according to your interest using Office [Shogo Takashiba, Yoshinobu Yanagi, Tatsuyuki Ogawa]
6th July 8 , Friday *Interdisciplinary Education and Research Building OR Online 1. Medical dental collaboration 2. Prepare to tell: Think about cautions when publishing, including PowerPoint and Web pages 3. Would you like to create a web page? : Let's make a homepage [Shogo Takashiba, Yoshinobu Yanagi, Tatsuyuki Ogawa]
7th July 22, Friday *Interdisciplinary Education and Research Building OR Online 1. Medical safety and medical information 2. Would you like to create a web page? : Let's make a homepage [Shogo Takashiba, Yoshinobu Yanagi, Tatsuyuki Ogawa]
8th July 29, Friday *Interdisciplinary Education and Research Building OR Online 1. Exam: Mutual evaluation; What could you do? Let's see each other's works. [Shogo Takashiba, Yoshinobu Yanagi, Tatsuyuki Ogawa]
|
|
|
|
自宅課題あり(情報処理室での自習が必要)
|
Having a home work (self-study in the information processing room is necessary)
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
予備知識を持っていなくても,自ら勉強して自分自身を改善するための感覚/動機を持っているべきです。 講義形式以外の内容として発表と他己評価あり。
|
C type: It is practical training and exercises but not social cooperation
You should have a feeling / motivation to study yourself and improve yourself, even if you do not have prior knowledge. Presentation as other content than lecture type and other self evaluation.
|
|
|
|
|
|
|
|
融合棟PC室(情報演習室)のPCを使用
|
PC at ICT Room (Interdisciplinary Education and Research Building)
|
|
|
|
|
備考
情報統括センターの全学用教科書を使用
|
A textbook for all students published by the Center for Information Technology and Management will be used.
|
|
|
|
|
2/3以上の出席は必須;レポート・実習・テストによって総合評価 毎回のレポートは,e-mailやクラウドをしようして提出する。 最終的な試験は,自己表現と学部紹介のホームページを自作することになる。
|
Students must attend at least 2/3 of all lectures. Students will be comprehensively assessed for their essays, practical workshops, and exams. Students must submit their essays using e-mails or the cloud. The final exam is to construct a website express themselves, and another website to introduce the Dental School.
|
|
|
|
|
医療に携わる者には必須
|
Mandatory for those involved in medical care
|
|
|
|
この項目は当該科目には該当しない
|
Not applicable
|
|
|
|
|
(保健)あらゆる年齢のすべての人々の健康的な生活を確保し、福祉を促進する。 |
(持続可能な生産と消費)持続可能な生産消費形態を確保する。 |
|
|
該当する
Applicable
|
岡山大学病院の医療情報部専門委員会の教員(内2人は歯科医師)が担当する。
|
Members of Division of Medical Informatics, Okayama University Hospital are in charge (Two Professors are dentists).
|
|
|
★授業形態・使用機器★ 鹿田キャンパス内の教育用PCを使用。 さらに,スマートフォンや自宅のPC & Macの使用もあり。
教員は,岡山大学病院の医療情報部で実務を担っている。
|
★ Lesson form ・ Equipment used ★ Use educational PC in Shikata Campus. In addition, there is also use of smartphone and home PC & Mac.
The faculties are in charge of practical work in Department of Medical Information, Okayama University Hospital.
|
|
|
|
|
「学修成果(LCOs)」
|
関連するコア・コンピテンシー
|
評価の方法
|
臨床・研究での倫理規範と患者の権利を尊重し誠実に行動できる。
|
倫理観
|
|
職務上の不正を認識し、所属機関・社会の規範を遵守できる。
|
市民としての社会的責任
|
|
社会における各種医療運用システムを理解し応用できる。
|
情報リテラシー
|
|
情報のアップデートと品質管理をしつつ、守秘義務を遵守できる。
|
倫理観
|
|
医療プロフェッショナルとして生涯にわたり自己を高めていく重要性を説明できる。
|
自己管理力
|
|
地域の社会、文化、環境的要因や高齢化を考慮し医療に従事できる。
|
市民としての社会的責任
|
|
※コア・コンピテンシーに関する説明
|
|